Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiö palkittiin Helsinki Design Awardseissa

Tapio Wirkkalan lehtivati on lentokonevaneria.
Tapio Wirkkala: Lehtivati, Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiö © Ari Karttunen / EMMA
Tapio Wirkkalan lehtivati on lentokonevaneria.

Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiö on palkittu Helsinki Design Awardsin Juryn erikoispalkinnolla. Helsinki Design Week on yksi Suomen merkittävimmistä designtapahtumista. Sen järjestämä Helsinki Design Awards palkitsee suomalaisia muotoilijoita ja muotoilutuotteita.

Helsinki Design Awardsin Juryn erikoispalkinto jaettiin tänä vuonna ensimmäisen kerran ja se myönnetään muotoilun ansioituneille ja ajankohtaisille toimijoille tai tapahtumille.

“Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiö on tuonut merkittävän laajan kokoelman yleisön nähtäville EMMAssa. Yksityisen säätiön laajamittainen toiminta on jo sinällään kulttuuriteko” juryn puheenjohtaja Kari Korkman perustelee valintaa.

Lisäksi jury kiitteli säätiön tapaa tuoda museoiden yleensä kulissien takana tapahtuvaa työtä suurelle yleisölle näkyväksi sekä taitoa jalostaa suunnittelukilpailun voittanut ehdotus menestyksekkääksi konseptiksi.

Vuosi sitten Säätiö ja EMMA yhteistyössä Espoon kaupungin kanssa avasivat EMMAan muotoilulle omistetun laajennuksen. Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön kokoelma ja museotyö ovat esillä katseluvarastossa perinteisiä näyttelyitä laajemmin ja avoimemmin. Siellä sijaitsee esimerkiksi yleisön nähtävillä oleva museon valokuvaajien ja konservaattorien työskentelytila. Katseluvarasto avaa kokoelmaa uudenlaisella tavalla, joka perustuu omaehtoiseen tutkimiseen ja löytämiseen.

Katseluvaraston keskellä on vaihtuvien näyttelyiden tila, jonka ajankohtaiset näyttelyt tuovat Rut Brykin ja Tapio Wirkkalan elämäntyön vuoropuheluun nykypäivän muotoilun sekä klassikkojen kanssa poikkitaiteellisessa sekä -tieteellisessä katsannossa. Tällä hetkellä tilassa on esillä Futuromania – Designing Future Living -näyttely.