Stiftelsen Tapio Wirkkala Rut Bryk belönades i Helsinki Design Awards

Tapio Wirkkala: Lövfat, Stiftelsen TWRB © Ari Karttunen / EMMA

Stiftelsen Tapio Wirkkala Rut Bryk har belönats med juryns specialpris i Helsinki Design Awards. Helsinki Design Awards inom ramen för Helsinki Design Week hör till Finlands viktigaste designpris för inhemska designer och designprodukter. Juryns specialpris till meriterade och aktuella aktörer eller evenemang delades nu ut för första gången.

”Stiftelsen Tapio Wirkkala Rut Bryk har gjort en anmärkningsvärt stor samling tillgänglig för allmänheten i EMMA. Den privata stiftelsens breda verksamhet är redan i sig en kulturgärning”, motiverar Helsinki Design Awards juryns ordförande Kari Korkman valet.

För ett år sedan EMMA och Stiftelsen Tapio Wirkkala Rut Bryk öppnade i samarbete med Esbo stad en annex för design i EMMA. Stiftelsens unika samlong visas där i ett visningslager där samlingen och museiarbetet är synliga för publiken på ett bredare och öppnare sätt än på traditionella utställningar. Där finns t.ex. fotografernas och konservatorernas arbetsrum som publiken får se. Visningslagret gör samlingen tillgänglig på ett nytt sätt genom att besökarna själva får göra utforskningar och upptäckter.

I mitten av visningslagret finns plats för tillfälliga utställningar som ur ett både tvärkonstnärligt och tvärvetenskapligt perspektiv öppnar Rut Bryks och Tapio Wirkkalas livsverk för dialog både med vår tids design och med klassiker. Nu visas utställningen Futuromania – Designing Future Living.

Läs mera