Leena ja Kalle Nion ensimmäinen yhteistuotanto Maalauskone avautuu EMMAssa

Leena & Kalle Nio, 2020. © Ari Karttunen / EMMA

Mitä tapahtuu, kun taiteilijat antavat Maalauskoneelle vastuun taiteen tekemisestä? EMMAn Areenassa nähdään kutkuttava, taikuutta ja kuvataidetta yhdistävä esitys ja installaatio nimeltä Maalauskone. Näyttely on monikerroksisista maalauksistaan tunnetun kuvataiteilijan Leena Nion (s. 1982) sekä kuvataiteilija, taikuri ja teatteriohjaajan Kalle Nion (s. 1982) ensimmäinen yhteistyöprojekti, joka avautuu EMMAssa 29. syyskuuta. Esitystaiteen ja kuvataiteen välimaastossa liikkuvaan teokseen sisältyy viikoittaisia esityksiä, joiden aikana syntyy aina uusi maalaus.

Jokainen onnistunut maalaus on ihme – Leena Nio

Joka lauantai klo 13.00 ja 15.30 näyttelyn yhteydessä järjestetään arvoituksellinen esitys, jossa seurataan maalauksen syntymistä. Maalauskone tuottaa 30 minuuttia kestävässä esityksessä uuden teoksen, joka liittyy osaksi näyttelyä. Live-esitysten välillä Maalauskone on nähtävissä näyttelytilassa audiovisuaalisena maalausinstallaationa. Lauantaisin näyttely on avoinna vain esitysten yhteydessä.

Saavatko maalaustaiteen perinteiset aiheet, kuten muotokuva, maisema ja asetelma uudenlaisia ilmenemismuotoja, kun tekijänä on Maalauskone? Näyttely herättää leikkisästi kysymyksen siitä, mitä taiteen tekeminen on ja mistä luovuus syntyy. Maalauskone, vaikkakin tekninen ja mekaaninen, on omalla tavallansa myös inhimillinen. Teosten syntyprosessi on yllätyksellinen ja hallitsematon, minkä seurauksena jokainen koneen tuottama teos sisältää ennalta-arvaamattomia yksityiskohtia ja virheitä – aivan kuten ihmisen tekemänä.

Maalauskone on tuotettu yhteistyössä esittävän taiteen ryhmä WHS:n kanssa ja se tulee osaksi ryhmän kiertueohjelmistoa. Installaation musiikin sävellys ja äänisuunnittelu: Samuli Kosminen.

Maalauskoneen esitykset sisältyvät museolipun hintaan ja niihin tulee varata paikka etukäteen verkkosivuillamme.

Tekninen suunnittelu ja toteutus
Kalle ja Leena Nio