Leena ja Kalle Nio, Maalauskone © Ari Karttunen / EMMA

29.09.2021 - 12.12.2021

Leena ja Kalle Nio: Maalauskone

Jokainen onnistunut maalaus on ihme
Leena Nio

Monikerroksisista maalauksistaan tunnettu kuvataiteilija Leena Nio (s. 1982) ja kuvataiteilija, taikuri ja teatteriohjaaja Kalle Nio (s. 1982) haluavat haastaa maalaustaiteen ja taiteilijuuden sääntöjä. Heidän taikuutta hyödyntävä installaationsa, Maalauskone, herättää leikkisästi kysymyksen siitä, mitä taiteen tekeminen on ja mistä luovuus syntyy.

Joka lauantai klo 13.00 ja 15.30 näyttelyn yhteydessä järjestetään arvoituksellinen esitys, jossa seurataan maalauksen syntymistä. Maalauskone tuottaa 30 minuuttia kestävässä esityksessä uuden teoksen, joka liittyy osaksi näyttelyä. Voit ilmoittautua esityksiin lomakkeilla, jotka löydät sivun lopusta. Lauantaisin Maalauskone on koettavissa vain esitysten yhteydessä. Muina päivinä kokonaisuus on nähtävissä näyttelytilassa audiovisuaalisena maalausinstallaationa.

Leena ja Kalle Nio pohtivat teoksellaan taiteilijuutta nykypäivän alati automatisoituvassa maailmassa. Maalauskone, vaikkakin tekninen ja mekaaninen, on omalla tavallansa myös inhimillinen. Teosten syntyprosessi on yllätyksellinen ja hallitsematon, minkä seurauksena jokainen koneen tuottama teos sisältää ennalta-arvaamattomia yksityiskohtia ja virheitä – aivan kuten ihmisen tekemänä.

• Leena ja Kalle Nio: Maalauskone, Muotokuvavariaatio; Aurinkotyttö, 28.9.2021. Akryyli ja vesiliukoinen öljyväri kankaalle. © Ari Karttunen / EMMA – Espoo Modernin taiteen museo.
  • Leena ja Kalle Nio: Maalauskone, Asetelmavariaatio; Hedelmäkäärme, 2.10.2021. Akryyli ja vesiliukoinen öljyväri kankaalle. © Ari Karttunen / EMMA – Espoo Modernin taiteen museo.
  • Leena ja Kalle Nio: Maalauskone, Muotokuvavariaatio; Hattu päässä, 9.10.2021. Akryyli ja vesiliukoinen öljyväri kankaalle. © Ari Karttunen / EMMA – Espoo Modernin taiteen museo.
  • Leena ja Kalle Nio: Maalauskone, Maisemavariaatio; Rantavarjo, 16.10.2021. Akryyli ja vesiliukoinen öljyväri kankaalle. © Ari Karttunen / EMMA – Espoon modernin taiteen museo.
  • Leena ja Kalle Nio: Maalauskone, Muotokuvavariaatio; Poikakoira, 23.10.2021. Akryyli ja vesiliukoinen öljyväri kankaalle. © Ari Karttunen / EMMA – Espoon modernin taiteen museo.
  • Leena ja Kalle Nio: Maalauskone, Maisemavariaatio; Puutalo, 30.10.2021. Akryyli ja vesiliukoinen öljyväri kankaalle. © Ari Karttunen / EMMA – Espoon modernin taiteen museo.
  • Leena ja Kalle Nio: Maalauskone, Muotokuvavariaatio; Rantavarjo, 6.11.2021. Akryyli ja vesiliukoinen öljyväri kankaalle. © Ari Karttunen / EMMA – Espoon modernin taiteen museo.
  • Leena ja Kalle Nio: Maalauskone, Maisemavariaatio; Päiväperho, 13.11.2021. Akryyli ja vesiliukoinen öljyväri kankaalle. © Ari Karttunen / EMMA – Espoon modernin taiteen museo.
  • Leena ja Kalle Nio: Maalauskone, Asetelmavariaatio; Ruusuiset kuvitelmat, 20.11.2021. Akryyli ja vesiliukoinen öljyväri kankaalle. © Ari Karttunen / EMMA – Espoon modernin taiteen museo.
  • Leena ja Kalle Nio: Maalauskone, Maisemavariaatio; Metsänäkymä, 27.11.2021. Akryyli ja vesiliukoinen öljyväri kankaalle. © Ari Karttunen / EMMA – Espoon modernin taiteen museo.
  • Leena ja Kalle Nio: Maalauskone, Maisemavariaatio; Vuoristokävely, 4.12.2021. Akryyli ja vesiliukoinen öljyväri kankaalle. © Ari Karttunen / EMMA – Espoon modernin taiteen museo.
  • Leena ja Kalle Nio: Maalauskone, Muotokuvavariaatio; Kasvokuorinta, 11.12.2021. Akryyli ja vesiliukoinen öljyväri kankaalle. © Ari Karttunen / EMMA – Espoon modernin taiteen museo.

Muualla kirjoitettua

EDIT – Taidemedia 9.12.2021 Leena ja Kalle Nion EMMAssa esillä oleva installaatio Maalauskone yhdistää taiteen ja taikuuden. Esitys, jossa kone tuottaa teoksen, tuntuu ihmeeltä.

Helsingin Sanomat 17.11.2021. Espoon Emmassa käynnistettiin syyskuussa Maalauskone, jonka toiminta tuntui taikuudelta – Tällaisia ovat koneen tuottamat teokset

Helsingin Sanomat 29.9.2021. Kun Leena ja Kalle Nion rakentama jättimäinen Maalauskone käynnistyy, katsoja ei ole uskoa silmiään – Maaginen teos täytti parin kodin vuodeksi ”kuin hirviö”

Länsiväylä 6.10.2021. Maalauskone yhdistää kuvataiteen ja taikuuden. Leena ja Kalle Nion yhteisprojekti tuottaa uniikkeja maalauksia EMMAn näyttelyyn.

Näyttelyn toteutus

Tekninen suunnittelu ja toteutus:
Kalle ja Leena Nio
Kalle Jarva
Kristiina Kajaste, Emma Holmberg / Rock Solid Painting
Eric Bouche-Pillon / Cie 14:20

Musiikki ja ääänisuunnttielu:
Samuli Kosminen

(”Piirustus” – Säv. Samuli Kosminen & Markus Hohti)

Valosuunnittelu:
Eero Alava