Espoo Museum of Modern Art
29.09.2010 - 09.01.2011
Juba Tuomola: Viivi ja Wagner
Juba Tuomolan Viivi ja Wagner on Suomen suosituin sarjakuva. Sitä lukee aamuisin sanomalehdistään kunnioitettavan suuri määrä kaikenikäisiä ihmisiä ja albumeita on myyty yli puoli miljoonaa. EMMAn näyttelyssä lähestytään Viivi ja Wagner -sarjakuvaa viiden eri teeman kautta. Teemojen takaa löytyy näyttelyn kuraattori Heikki Jokinen. Näyttely koostuu sadasta stripistä sekä muutamista Juban maalauksista.
Sika on iso lapsi
Wagnerin tavaramerkki ovat hassut päähänpistot ja oudot ideat. Joutilaisuus on paheiden äiti, sanotaan, mutta Wagnerin kohdalla se johtaa mitä erikoisimpiin oivalluksiin.
Yhteistä niille on yleensä työnteon minimoimiseksi nähty valtava vaiva, ideoiden loistavuus lähinnä niiden keksijän mielestä sekä oivallusten ja kokeilujen vähintäänkin lievä ennakkoluulottomuus.
Parisuhteen parissa
Millainen voi olla sian ja naisen suhde? Yllättävän monimuotoinen ja toimiva ainakin Viivin ja Wagnerin arkikokemuksen perusteella. Syy on yksinkertainen: hahmojen erilaisuudesta huolimatta pohjalla on syvä välittäminen toisesta.
Hellyys saa monia muotoja, mutta ennen muuta se elää tässä päivässä ja teoissa. Suomen kielen kaunein lause ei ole ”Rakastan sinua” vaan ”Syömään!”, pohtii tyytyväinen Wagner ruokapöydässä.
Todellisuuden kumu
Yhteiskunnan todellisuus tunkeutuu toisinaan Viiviin ja Wagneriin: junavuorot on lopetettu, uusliberaali noukkii rusinat pullasta tai Wagner ryhtyy presidentiksi. Tämä on osa sarjan moniulotteista viehätystä, se ei elä umpiossa tai tuijota vain omaan napaansa.
Huomiot maailmasta asettuvat monelle eri tasolle. Ne voivat liittyä vaikka yleisöpalvelun olemattomuuteen, halvan viinan tuhoihin tai työelämän epäinhimillistymiseen. Vaaleissa Wagner menestyy, koska hän ymmärtää olla sika alusta asti. Viihdebisneksessä Wagner menestyy tarjoamalla matalatasoisinta mahdollista mössöä.
Alitajunnan alkemiaa
Todellisuus on olemassa siinä muodossa kuin me sen hyväksymme. Viivissä ja Wagnerissa on oma arvaamaton todellisuutensa, ja senkin rajat on tehty rikottaviksi. Wagner muuttuu lihaliemikuutioksi, hänen sisällään kasvaa puu ja kotoa löytyy ovi alitajuntaan.
Juba on tehnyt yksin yli 3 600 Viivi ja Wagner -strippiä. Näin huikean määrän ideoimiseen taiteilijan on kaavittava aivojensa perimmäisetkin sopukat. Hänen on kohdattava sekä työstettävä nekin outoudet, joita sieltä tai unista löytyy.
Arjen filosofiaa
On oikeastaan kummallista, että arvomaailmaltaan kaksi niin erilaista olentoa kuin Viivi ja Wagner voivat asua yhdessä ja tulla toimeen keskenään. Viivin näkemykset kasvissyönnistä, ekologiasta ja naisen asemasta eivät Wagneria suuresti hetkauta.
Silti he tulevat toimeen keskenään. Syy voi olla maailman hahmottamisen tavassa yllättäen piilevä yhtäläisyys. Viivin luonnosuojeluideologia asettuu limittäin Wagnerin isojen asioiden edessä kokeman hämmennyksen kanssa.
Isotkin asiat voivat olla hallittavia, keinot vain poikkeavat. Wagnerin maailman lopputulos on yllättävän samassa ihmisen kokoisessa mittakaavassa Viivin arkisen ekoajattelun kanssa.
Näyttelyn liittyy Arktisen Banaanin julkaisu Sika ja muusa.