Rashaad Newsome, Untitled (New Way), 2009. Video still. Saastamoisen säätiön taidekokoelma.

24.11.2023 - 23.11.2025

Rashaad Newsome: Nimetön (Uusi tapa)

Amerikkalaistaiteilija Rashaad Newsomen (s. 1979) äänetön teos Nimetön (Uusi tapa) (2009) tekee liikkuvasta kehosta veistoksellisen, kuin tilallisen piirustuksen, kunnioittaen samalla vogue-tanssin kulttuurisidonnaisuutta ja taidokkuutta. Arvokategoriat katoavat, kun Newsomen tanssija ottaa valkoisen kuution haltuunsa virtuoottisella liikkeellään. Teos esitetään poikkeuksellisesti mediahuoneen ulkopuolella osana kokoelmanäyttelyn ripustusta ja se asettuu vuoropuheluun näyttelyn muiden teosten kanssa.

• 24.11.2023 - 23.11.2025
  • 2. kerros
  • 20€ / Yli 29-vuotiaat

10€ / Alennusryhmät

0€ / Alle 18-vuotiaat

0€ / Museokortilla

Saastamoisen säätiön kokoelmanäyttelyyn kuuluvassa mediatilassa esitellään säätiön uusia mediataiteen hankintoja. Kolmen teoksen kokonaisuuden vuodelle 2024 on kuratoinut taiteilija Jani Ruscica.

Kaikki kolme teosta hyödyntävät videota varsin taipuisana, välittömänä ja muuntautumiskykyisenä välineenä, jolla on luontainen kyky purkaa perinteisiä arvohierarkioita.

Liittyvää sisältöä