Rashaad Newsome, Untitled (New Way), 2009. Video still. Saastamoinen stiftelsens konstsamling.

24.11.2023 - 23.11.2025

Rashaad Newsome: Untitled (New Way)

I den amerikanska konstnären Rashaad Newsomes (f. 1979) ljudlösa verk Untitled (New Way) (2009) blir den rörliga kroppen skulptural, som en rumslig teckning, samtidigt som verket högaktar voguedansens kulturbundenhet och dansarnas skicklighet. Värdekategorierna upplöses då Newsomes dansare tar den vita kuben i besittning med sina virtuosa rörelser. Verket visas undantagsvis utanför medierummet, som en del av den nuvarande hängningen av samlingsutställningen, där det går i dialog med de andra utställda verken.

• 24.11.2023 - 23.11.2025
  • 2. våningen
  • 20€ / Vuxna över 29 år

10€ / Rabattgrupper

0€ / Under 18 år

0€ / Museikortet

I medierummet i anslutning till utställningen med verk ur Saastamoinen stiftelsens samlingar presenteras stiftelsens nyinköpta mediekonstverk. Kurator för 2024 års helhet bestående av tre verk är konstnären Jani Ruscica.

Alla de tre verken utnyttjar videons egenskaper som ett flexibelt, anpassningsbart medium som har en naturlig förmåga att riva ner traditionella värdehierarkier.

Relaterat innehåll