© Ari Karttunen / EMMA

18.06.2014 - 14.09.2014

William Kentridge: The Refusal of Time & Other Faces

Kansainvälisen nykytaiteen kärkinimiin kuuluvan eteläafrikkalaisen William Kentridgen näyttely nähdään EMMAssa kesällä 2014. Näyttely jatkaa museomme merkittävien kansainvälisten nykytaiteilijoiden sarjaa. William Kentridgen taide pohjaa teatteriin ja poliittisesti sitoutuneeseen taiteeseen ja kommentoi usein sosiaalista epäoikeudenmukaisuutta ja apartheidia. Kentridgen taiteen ytimessä on kysymys siitä, miten tulemme toimeen traumaattisen menneisyytemme kanssa.  William Kentridgen taide tunnetaan erityisesti animoiduista piirustuksista ja niiden työstämisestä installaatioksi, videoksi ja filmiksi.

EMMAn näyttelyssä on esillä kaksi teosta: viisikanavainen videoinstallaatio The Refusal of Time, joka sai ensiesityksensä vuonna 2012 Kasselin Documentassa sekä Saastamoisen säätiön taidekokoelmaan kuuluva animaatio Other Faces vuodelta 2011.

The Refusal of Time on kolmelle seinälle heijastettava installaatio, jonka keskelle sijoittuu puinen, liikkuvista osista koostuva hengityskone ”elefantti”. Teos pohjaa William Kentridgen ja yhdysvaltalaisen fyysikon Peter Galisonin keskusteluihin, joita he kävivät ajan kontrollin historiasta, suhteellisuusteoriasta, mustista aukoista ja säieteoriasta. Teoksen tematiikka liikkuu 1800-luvun imperialismin, aikakäsitteen kuvaamisen ja elämän merkitykseen liittyvien kysymysten alueilla. Kentridgelle ominaiseen tapaan teoksessa on vahva Afrikan kolonialismista kumpuava kuvasto. Kentridge vie katsojan matkalle teatterin, tieteen ja taiteen rajamaille ja luo syvällisen synteesin taiteista yhdistäen musiikkia, draamaa ja animaatiota.

Teoksen musiikki ja ääni on säveltäjä Philip Millerin, koreografina on toiminut eteläafrikkalainen huipputanssija Dada Masilo ja videot on kuvannut ohjaaja ja leikkaaja Catherine Meyburgh.

Other Faces -animaatiossa William Kentridge palaa kiinteistöruhtinas Soho Ecksteinin henkilöhahmoon, jota hän on aikaisemmin kuvannut yhdeksänosaisessa Drawings for Projection -sarjassa (1989-2003). Tässä teoksessa Kentridge antaa kuitenkin pääosan Johannesburgille, kuljettaa katsojaa sitä ympäröivässä maisemassa ja sen kaupunkikuvassa tuoden esiin myös sen muukalaisvihaan ja väkivaltaan liittyviä ongelmia. Teos rakentuu hiilipiirustuksista, joiden kuvaamiseen Kentridge on käyttänyt 35 mm:n kameraa. Musiikin on myös tähän teokseen säveltänyt Philip Miller ja videoeditoinnin on tehnyt Catherine Meyburgh.

William Kentridgen teoksia on esitetty lukuisissa kansainvälisesti merkittävissä tapahtumissa, kuten Venetsian Biennalessa vuosina 2005, 1999, 1993, Kasselin Documentassa vuosina 2012, 2002 ja 1997. Hänen näyttelyitään on nähty muiden muassa Tate Modernissa, Louvressa, Centre Pompidoussa, Albertinassa Wienissä, MOMAssa New Yorkissa, Washington D.C:n Hirshorn Museumissa sekä Palais des Beaux-Arts`issa Brysselissä.

William Kentridgelle on myönnetty tärkeitä kansainvälisiä taidealan palkintoja, kuten Penagos Prize for Drawing (2013), Kyoto Prize (2010), Oskar Kokoschka Award (2008), Kaiserring Prize (2003) ja Red Ribbon Award for Short Fiction (1982). Kunniatohtorin arvonimen hänelle ovat myöntäneet seuraavat yliopistot: Yale University; the University of London; the Royal College of Art, London; Rhodes University, Grahamstown, South Africa ja University of the Witwatersrand, Johannesburg.

Liittyvää sisältöä