© Ari Karttunen / EMMA

18.06.2014 - 14.09.2014

William Kentridge: The Refusal of Time

En av de mest framstående konstnärerna inom nutidskonst, sydafrikanen William Kentridge, ställer ut på EMMA sommaren 2014. Utställningen är en fortsättning på museets serie med världskända nutidskonstnärer. William Kentridge utgår i sitt konstnärskap från teaterkonst och politiskt engagerad konst, och inte sällan kommenterar han på social orättvisa och apartheid. Kärnfrågan lyder: Hur kan vi leva med vårt traumatiska förflutna? Kentridge är en skicklig tecknare och i sin konst skapar han tecknade filmer och videoinstallationer utifrån sina egna alster.

På EMMA visas två av William Kentridges (född 1955 i Johannesburg) konstverk på film: The Refusal of Time, en femkanals videoinstallation som hade världspremiär på documenta i Kassel 2012; och Other Faces (2011), en tecknad video som ingår i Saastamoinenstiftelsens konstsamling.

The Refusal of Time är en installation som består av fem projektioner på tre väggar och en andningsmaskin med olika rörliga delar – ”elefanten” – i mitten. Konstverket bygger delvis på samtal mellan William Kentridge och den amerikanske fysikern Peter Galison om olika sätt att kontrollera världstiden genom historien samt om relativitetsteorin, svarta hål och strängteori. Dess teman omspänner bland annat 1800-talets imperialism, olika sätt att åskådliggöra tidsbegreppet och dödens oundviklighet. På sitt karaktäristiska sätt använder Kentridge även starka bilder som hänför sig till kolonialismens historia i Afrika. Verket står på den punkt där teater, vetenskap och konst möts och skapar en djupsinnig syntes av olika discipliner – musik, drama och tecknad film.

För musiken och ljudlandskapet står kompositören Philip Miller. Koreografin är av den berömda sydafrikanska dansaren Dada Masilo. Videofilmen för verket har redigerats av Catherine Meyburgh.

I den tecknade filmen Other Faces återkommer William Kentridge till fastighetsmagnaten Soho Eckstein, som är en av huvudgestalterna i Kentridges serie Drawings for Projection (tio kortfilmer från 1989–2003). Här får även staden Johannesburg en central roll genom att åskådarna dras in i landskapet och stadsbilden – inklusive dess problem med främlingshat och våld. Verket består av kolbaserade teckningar som Kentridge har filmat med en 35 mm filmkamera. Även denna gång är det Philip Miller som har komponerat musiken och Catherine Meyburgh som har redigerat videofilmen.

Verk av William Kentridge har visats i flera internationella sammanhang, bland annat på Venedigbiennalen 2005, 1999 och 1993, och Documenta i Kassel 2012, 2002 och 1997. Han har också haft utställningar på bland annat Tate Modern, Louvren, Centre Pompidou, Albertina i Wien, MoMA i New York, Hirshhorn Museum i Washington D.C. samt Palais des Beaux-Arts i Bryssel.

William Kentridge har tilldelats flera betydande internationella pris, såsom Penagos Prize for Drawing (2013), Kyoto Prize (2010), Oskar Kokoschka Award (2008), Kaiserring Prize (2003) och Red Ribbon Award for Short Fiction (1982). Han är hedersdoktor vid Yale University, University of London, Royal College of Art i London, Rhodes University i Grahamstown i Sydafrika och University of the Witwatersrand i Johannesburg.

Relaterat innehåll