Pilvi Takala ja Pierre Huyghe liittyvät osaksi EMMAn ja Saastamoisen säätiön InCollection-komissionäyttelyiden sarjaa

InCollection on EMMA – Espoon modernin taiteen museon ja Saastamoisen säätiön tilausteosten ja näyttelyiden sarja, jossa säätiön kokoelmaan hankitaan vuosittain uusi teos visionääriseltä aikamme taiteilijalta. Säätiö ja museo valitsevat yhdessä sarjaan kutsuttavan taiteilijan, ja tilausteoksen ympärille kuratoidaan näyttely, joka ottaa EMMAn arkkitehtuurin kokonaisvaltaisesti haltuunsa. Sarjan seuraavat komissiotaiteilijat ovat Pilvi Takala ja Pierre Huyghe, joiden molempien näyttelyt nähdään EMMAssa vuonna 2023.

Ainutlaatuinen komissiosarja kasvattaa Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa uraauurtavilta taiteilijoilta tilatuilla teoksilla ja antaa taiteilijoille mahdollisuuden ideoida ja toteuttaa vaikuttavan EMMAn tilaan rakentuvan, kuratoidun näyttelykokonaisuuden. Kukin taiteilija vierailee hyvissä ajoin tutustumassa museoon ja ennen kaikkea sen tilaan ja ympäristöön. Yksi yhteistyömuodon tärkeimmistä motiiveista sekä EMMAlle ja säätiölle onkin tilaisuus heittäytyä syvälliseen dialogiin taiteilijan kanssa sekä mahdollistaa hänen teostensa esilletuominen parhaalla mahdollisella tavalla.

Seuraava InCollection-näyttely on Pilvi Takalan Close Watch, joka avautuu EMMAssa alkuvuonna 2023. Teoksen on tuottanut Frame Contemporary Art Finland yhteistyössä Saastamoisen säätiön kanssa Venetsian 59. taidebiennaalin Suomen paviljonkiin, jonka komissaarina Frame toimii. Teos saa biennaalissa ensiesityksensä huhtikuussa 2022. Takala on palkittu suomalainen taiteilija, joka tutkii teoksissaan erilaisia yhteisöjä ja niiden kirjoittamattomia sääntöjä. Monikanavainen videoteos Close Watch nähdään EMMAssa tilallisena esillepanona, joka on yhteydessä EMMAn arkkitehtuuriin. Näyttely tarjoaa yleisölle elämyksellisen – ja ehkä myös yllätyksellisen – tavan pohtia vallan ja turvallisuuden teemoja arkisissa ympäristöissämme. Näyttelyn kuraattori on Christina Li.

Kuudes taiteilija InCollection-sarjassa on ranskalainen Pierre Huyghe, jonka Saastamoisen säätiön kokoelmaan hankittu akvaariomainen teos Abyssal Plain (Syvyyden aava) toimii lähtökohtana kesäkuussa 2023 avautuvalle näyttelylle EMMAssa. Huyghen näyttelyt ovat eläviä kokonaisuuksia, jotka antavat katsojalle mahdollisuuden kohdata tietoinen ympäristö. Syvyyden aava -teoksen ympärille kuratoidaan laaja näyttely, joka hyödyntää EMMAa ympäröivää metsämäistä puistoa. Näyttelyn kuraattoreina toimivat EMMAn intendentti Arja Miller sekä tanskalaisen Creator Projectsin johtaja Simon Friese.

Komissioteokset näyttelysarjassa ovat tähän asti olleet Alicja KwadenTrans-For-Men (Fibonacci) (2018), Tatsuo MiyajimanSky of Time (2019), Eeva-Leena Eklundin Dance With Me ja Lilac Eyes (2020) sekä Chiharu Shiotan Tracing Boundaries (2021). Osana toistuvaa sarjaa taiteilijat myös asettuvat osaksi suurempaa jatkumoa ja tulevat luoneeksi vuosien saatossa hyvin erityisen kokonaisuuden yhdessä, puheenvuoro kerrallaan. InCollection-yhteistyö muodostaa eräänlaisen mikrokosmoksen, oman pitkäjänteisen ja kunnianhimoisen kehityshankkeen Saastamoisen säätiön taidekokoelmassa ja EMMAn ohjelmistossa. Kaikki sarjassa mukana olleet taiteilijat ovat luoneet ainutlaatuisia elämyksiä yleisöille suhteessa EMMAn uniikkiin arkkitehtuuriin ja ympäristöön.

Lue lisää InCollectionista:

www.incollection.fi