Aaron Heinolle Taideakatemian palkinto – EMMAn vuoden 2020 näyttelyohjelmistossa nykytaiteen kärkinimiä

Aaron Heino, Duesday, 2018. Photo: Sampo Linkoneva, Serlachius-museot

Vuosi käynnistyy kansainvälisesti tunnetun Tacita Deanin ensimmäisellä laajalla yksityisnäyttelyllä Pohjoismaissa. Syksyllä maailmankuulu taiteilijaduo Elmgreen & Dragset luo EMMAan uuden teoksen osana laajaa näyttelyä. Lisäksi vuoden aikana nähdään ensiesityksessä useita uusia teoksia suomalaisilta taiteilijoilta ja Suomen taideakatemian vastapalkitseman kuvanveistäjän Aaron Heinon yksityisnäyttely.

Tacita Dean lukeutuu kansainvälisesti arvostetuimpiin nykytaiteilijoihin. Hänet tunnetaan eritoten 16 mm:n elokuvista ja työstä analogisen elokuvan perinteen säilyttämisen puolesta, mutta myös suurikokoisista tilan haltuun ottavista liitutaulumaalauksista. Elokuvallisen ilmaisun lisäksi Dean hyödyntää taiteessaan useita eri menetelmiä, kuten piirustusta, maalausta, valokuvaa ja ääntä. Dean on kiinnostunut taiteen perinteisistä genreistä, kuten asetelmasta, maisemasta ja muotokuvasta, joita hän tuotannossaan uudistaa.

Samanaikaisesti esitetään Vuoden nuori taiteilija 2019 -palkinnon saaneen Nastja Säde Rönkön (s. 1985) teos for those yet to be (2016–2018). Teos on yhden ihmisen mielenosoitus ja sarja videoperformansseja, jotka käsittelevät ympäristötuhoa. Projektissa Rönkkö vierailee maapallomme hauraissa kohteissa, joita ihminen toiminnallaan tuhoaa tai on jo tuhonnut, ja lähettää viestejä jälkipolville.

Suomen taideakatemian vastapalkitseman Aaron Heinon (s. 1977) yksityisnäyttely nähdään EMMAssa kesällä 2020. Heino on monipuolinen taiteilija, jonka tuotannossa klassisten materiaalien käyttö yhdistyy kiinnostavasti arkisten asioiden kuvaukseen. Helsingin Sanomien tuoreessa artikkelissa Heino sanoo, että ”Itselle tärkeintä on ajattelu, joka liittyy prosessiin. Työni ovat ajatteluvälineitä, tietynlainen vastaisku helppoudelle”.

Bryk & Wirkkala -katseluvaraston ympäröimään näyttelytilaan avautuu huhtikuussa keraamikko Michael Schilkinin (1900–1962) näyttely, joka perustuu pääasiassa Kyösti Kakkosen kokoelmaan. Venäläissyntyinen Schilkin työskenteli Suomessa Arabian taideosastolla vuosina 1935–1962. Hänet tunnetaan erityisesti keraamisista eläinfiguureista, mutta myös suurista julkisivuihin toteutetuista kaakelireliefeistä, joita voi nähdä esimerkiksi Helsingin kauppakorkeakoulun ja Arabian tehtaiden ulkoseinissä. Näyttelyn kuratoi ja omilla teoksillaan näyttelyyn osallistuu keramiikan parissa työskentelevä nykytaiteilija ja kuvanveistäjä Lotta Mattila.

Syksyllä 2020 nähdään Elmgreen & Dragsetin laaja näyttely ensimmäistä kertaa Suomessa sekä vietetään tämän maailmankuulun kaksikon 25-vuotistaiteilijajuhlaa. Taiteilijaduo luo EMMAan uuden tilateoksen, jonka ohella näyttelyssä nähdään heidän aikaisempia tunnettuja teoksiaan. Elmgreen & Dragset tunnetaan leikkisästä, mutta uudistavasta tavastaan haastaa taiteen kokemiseen liittyviä odotuksia ja toimintatapoja.

Leena ja Kalle Nion uusi teos on ensiesityksessä syksyllä 2020. Leena Nio (s. 1982) tunnetaan kuvataiteilijana ja Kalle Nio (s. 1982) kuvataiteen lisäksi taikurina ja teatteriohjaajana. Uusi teos luo illuusion maalauksen syntyprosessista hyödyntäen erilaisia taika- ja teatteritekniikoita.

Saastamoisen säätiön kokoelmat ovat monipuolisesti esillä EMMAssa ja kokoelmanäyttely Kosketus uudistuu vuoden aikana. Huhtikuussa ensiesityksessä nähdään IC-98:n eli Patrik Söderlundin and Visa Suonpään uusi teos Rope Variations. Teos on Saastamoisen säätiön tilausteos. Keväällä nähdään myös Venetsian biennaalissa parhaillaan esillä olevan brasilialaisen taiteilijaparin Bárbara Wagnerin ja Benjamin de Burcan varhaisempi Set to Go -videoteos. Eeva-Leena Eklund (s. 1972) seuraa Tatsuo Miyajimaa ja Alicja Kwadea Saastamoisen säätiön ja EMMAn yhteistyömuodossa, jossa ajankohtaiselta nykytaiteilijalta tilataan teos ja tilausteoksen ympärille rakentuu näyttely taiteilijan ajankohtaisesta tuotannosta. Näyttelyn kuratoi kuvataiteilija Anna Tuori.

Artikkelin kuvat:
Nastja Säde Rönkkö, for those yet to be (2016–2018). Still image