Tatsuo Miyajima: Sky of Time, 2019. © Ari Karttunen/EMMA

09.10.2019 - 08.03.2020

Tatsuo Miyajima: Sky of Time

Maailmankuulun japanilaisen taiteilijan Tatsuo Miyajiman näyttely Sky of Time jatkaa EMMAn ja Saastamoisen säätiön uutta yhteistyömuotoa, jossa kiinnostavalta ja ajankohtaiselta nykytaiteilijalta tilataan vuosittain uusi teos säätiön taidekokoelmaan. Teos on suunniteltu varta vasten EMMAn tilaan ja sen ympärille rakentuu kuratoitu näyttelykokonaisuus taiteilijan ajankohtaisesta tuotannosta.

Tatsuo Miyajima (s.1957) käsittelee kokemuksellisissa ja filosofisissa teoksissaan aikaa ja ikuisuutta. Hänen tavaramerkkinsä, digitaaliset, loputtomasti muuttuvat LED-numerot symboloivat ajan loputonta virtaa ja osaamme maailmankaikkeudessa.

Näyttelyn nimeä kantava uusi teos Sky of Time rakentuu sadoista LED-numeronäytöistä, jotka on kiinnitetty muutoin pimeän näyttelytilan kattoon. Vihreää valoa hohtavilla pienillä näytöillä luvut vaihtuvat yhden ja yhdeksän välillä. Meditatiivisessa installaatiossa numerot muuttuvat jatkuvasti, mutta nollan kohdalla näyttö pimenee hetkeksi. Teoksen vihreä väri viittaa revontuliin, joita taiteilija kertoo kokeneensa kahdesti Suomessa vieraillessaan Rovaniemellä The Snow Show -näyttelyn yhteydessä 2004.

Miyajiman minimalistisesta teoksesta välittyy hänen ajattelulleen ja teoksilleen keskeiset kolme periaatetta, jotka juontuvat buddhalaisuudesta: ‘Muutu jatkuvasti’, ‘ole yhteydessä kaikkeen’ ja ‘jatka ikuisesti’. Myös satunnaisuuden käsite on taiteilijalle oleellinen. Hän on soveltanut satunnaista systeemiä LED-näyttöjen sommitelmassa ja numeronäyttöjen rytmin ohjelmoinnissa. Kun numerot aloittavat toimintansa, niiden rytmiä ei enää voi kontrolloida ulkopuolelta. Tämänkaltainen satunnaisuus edustaa hänelle luonnon tapaa toimia.

Miyajima aloitti LED-valojen kanssa työskentelyn jo 80-luvulla, uransa alkuvaiheessa. Neljälle vuosikymmenelle ulottuvalla urallaan taiteilijalla on ollut näyttelyitä useissa merkittävissä museoissa, kuten SFMOMAssa, San Franciscossa (1997), Museo d’Arte Contemporaneassa, Roomassa (2004), Ullens -taidemuseossa Pekingissä (2011), Sydneyn nykytaiteen museossa (2016) sekä Shanghain Minshengin taidemuseossa (2019). Lisäksi hänen teoksiaan on ollut esillä muun muassa Venetsian biennaalissa (1988, 1999).

Osana Sky of Time -näyttelyä nähdään komissiotyön lisäksi kaksi muuta Tatsuo Miyajiman teosta: Counter Falls (2018) ja EMMAan johtaviin portaisiin rakentuva uusi teos Counter Steps. Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa esittelevässä Kosketus-näyttelyssä nähdään Miyajiman vanhempi teos Changing Time with Changing Self (2001).

Sky of Time -näyttelyn on kuratoinut EMMAn intendentti Arja Miller ja Saastamoisen säätiön taidevaliokunnan puheenjohtaja Päivi Karttunen.

Liittyvää sisältöä