Finlands konstakademis pris till skulptören Aaron Heino – läs hela programmet för 2020

Samtidskonstens toppnamn på EMMA 2020. Året inleds internationellt med Tacita Deans första separatutställning i Norden. På hösten skapar den världsberömda konstnärsduon Elmgreen & Dragset ett nytt verk i EMMA. Under året premiärvisas dessutom flera nya verk av inhemska konstnärer och en separatutställning av Aaron Heino, nyligen prisbelönt av Finlands konstakademi.

Tacita Dean (f. 1965) är en av samtidskonstens mest uppskattade konstnärer. Hon är känd särskilt för sina 16 mm-filmer och sitt arbete för bevarande av den analoga filmtraditionen, men också för sina målningar på svarta tavlan: stora verk som tar rummet i besittning. Förutom genom film uttrycker sig Dean med många andra tekniker i sin konst, exempelvis teckning, måleri, foto och ljud. Hon är intresserad av konstens traditionella genrer, såsom stilleben, landskap och porträtt, som hon sedan förnyar i sin produktion. Utställningen visar centrala verk från Deans bana. Kurator är museichef Pilvi Kalhama.

Samtidigt med Deans utställning öppnas utställningen for those yet to be av Nastja Säde Rönkkö, Årets unga konstnär 2019. I projektet är det fråga om en enpersonsdemonstration och en serie videoperformancer kring temat miljöförstörelse. Rönkkö har besökt sådana känsliga områden i världen som människan med sin verksamhet förstör eller redan har förstört. Därifrån sänder hon meddelanden till framtida generationer.

På sommaren 2020 är det dags för en separatutställning av Aaron Heino (f. 1977), nyligen prisbelönt av Finlands konstakademi. Heino är en mångsidig konstnär som i sin produktion på ett intressant sätt kombinerar det klassiska måleriets material med skildringar av alldagliga ting.

I visningslagret Bryk Wirkkala öppnas i april en utställning av keramikern Michael Schilkins (1900–1962) verk. Den ryskfödde Schilkin arbetade i Finland på Arabias konstavdelning 1935–1962 och är känd särskilt för sina små keramiska djurfigurer. Kurator för utställningen är konstnären och skulptören Lotta Mattila som också själv arbetar med keramik. Även verk av henne visas på utställningen.

På hösten 2020 visar EMMA för första gången i Finland en stor utställning av Elmgreen & Dragset. Samtidigt firar denna världsberömda duo sitt 25-årsjubileum. Till EMMA skapar duon ett nytt installationsverk, och dessutom visas kända tidigare verk. Elmgreen & Dragset är kända för sitt lekfulla men nyskapande sätt att utmana traditionella förväntningar på och modeller för hur vi möter och tar till oss konst.

Leena och Kalle Nios nya verk premiärvisas på hösten 2020. Leena Nio (f. 1982) är bildkonstnär, Kalle Nio (f. 1982) förutom bildkonstnär också trollkonstnär och teaterregissör. Det nya verket skapar med hjälp av ett digert sortiment trolleri- och teaterteknik en illusion av en målnings tillblivelse.

Saastamoinenstiftelsens samlingar är synligt framme på EMMA, och samlingsutställningen Beröring varieras hela tiden med nya verk. I april primärvisas IC-98:s, dvs. Patrik Söderlunds och Visa Suonpääs nya verk Rope Variations. Det är fråga om ett beställningsverk av Saastamoinenstiftelsen. På våren visas också videoverket Set to Go, som är ett tidigt verk av det brasilianska konstnärsparet Bàrbara Wagner och Benjamin de Burca som för närvarande visas på Venedigbiennalen. I EMMAS och Saastamoinenstiftelsens utställningssamarbete där ett verk beställs av en aktuell konstnär står nu Eeva-Leena Eklund (f. 1972) i tur. Tidigare konstnärer har varit Tatsuo Miyajima och Alicja Kwade. Förutom beställningsverket presenteras Eklunds aktuella produktion på utställningen, vars kurator är konstnär Anna Tuori.

Photo credits:
Nastja Säde Rönkkö, for those yet to be (2016–2018). Still image