Kevät tuo tullessaan yllin kyllin museokokemusta rikastuttavia tapahtumia!

Tanssija Anna Stenberg esittää keväällä 2024 osia tanssiteoksestaan 'Hud [skin, iho]' Dialogeja-näyttelyssä. © Paula Virta / EMMA

EMMAn kevään ohjelma tarjoaa innostavia hetkiä kaikenikäisille museokävijöille. Tanssiesitykset ja konsertit asettuvat vuoropuheluun teosten kanssa ja erilaiset kevään aikana järjestettävät keskustelutilaisuudet syventävät ajankohtaisten näyttelyidemme teemoja. Avoimiin lauantaipajoihin on valittu tälle kaudelle suosikkeja aiemmilta vuosilta ja Lasten museofestareille lähdetään tällä kertaa pyjamat päällä.

Keskusteluja karjalaisuudesta, konkretismista ja korttelien taiteesta

EMMAn tapahtumavuosi käynnistyy Kuraattorin leffaillalla tämän viikon perjantaina, jolloin katsotaan kuvataiteilija Jani Ruscican valikoimia videoteoksia Saastamoisen säätiön taidekokoelmasta.

Perjantaina 19.1. katsotaan kuvataiteilija Jani Ruscican kuratoima kokonaisuus mediateoksia Saastamoisen säätiön taidekokoelmasta.

Helmikuun ensimmäisenä lauantaina järjestettävässä EMMA Talks -keskustelutilaisuudessa pohditaan Karjalan ja karjalaisten muotoilijoiden vaikutusta suomalaiseen muotoluun. Aiheesta keskustelevat Karjalasta tietokirjoja ja kaunokirjallisia teoksia kirjoittanut taidehistorioitsija Anna Kortelainen, mm. Birger Kaipiaisesta ja Rut Brykistä kirjoittanut tutkija ja kuvantekijä Harri Kalha sekä karjalaisuuteen erikoistunut tutkija, muotoilija Justus Kantakoski. Keskustelutilaisuus on osa Arkkitehtuurin ja muotoilun päivien ohjelmaa.

Monipuoliset keskustelutilaisuudet säestävät koko kevään näyttelyohjelmaa. Maaliskuussa avautuvan Kokeileva konkretismi -näyttelyn avajaispäivän puhetilaisuudessa kolme näyttelyn taiteilijaa, Elina Autio, Maija Närhinen ja Elina Juopperi, kertoo teostensa taustoista. Huhtikuussa puolestaan näyttelyn kuraattorit, EMMAn museonjohtaja Pilvi Kalhama sekä kokoelmaintendentti Henna Paunu kertovat näyttelyn ideoinnista ja teosvalinnoista.

Kevään viimeisessä EMMA Talks -tilaisuudessa toukokuussa kulttuurituottaja Wisam Elfadl haastattelee yhdysvaltalaistaiteilija Tschabalala Selfiä hänen EMMAssa avautuvasta näyttelystään nimeltä Samasta korttelista.

Talvilomatekemistä, pyjamabileet ja luovaa tekemistä

Talvilomaviikolla helmikuussa EMMAssa voi viettää Taidelomaa. Aalto-yliopiston Kuvataidekasvatuksen opiskelijat ovat suunnitelleet kivaa tekemistä koko lomaviikoksi. Voit viettää kanssamme koko viikon tai osallistua valitseminasi päivinä.

Taidelomalla pääset tutustumaan näyttelyihin ja osallistumaan työpajoihin.

Maaliskuun puolivälissä  EMMAan voi saapua yöpuvuissa, kun rakastetuilla jokavuotisilla Lasten museofestareilla vietetään pyjamabileitä. Pyjamabilessä heittäydytään seikkaluille unimaailmoihin, kuullaan parhaat unitarinat ja nukutetaan aikuiset unten maille. Viikonloppuna 16.–17.3. Ahertajantien museoissa järjestettävillä festareilla on tiedossa paljon yhteistä tekemistä ja kokemista, kuten työpajoja, esityksiä ja musiikkia.

Suosituista ohjatuista lauantaipajoistamme kevätkaudelle on valittu kokonaisuus kävijöiden suosikkeja aiemmilta kerroilta.

Liikkeen ja äänen lumoa

Hiljattain avautunut, Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa esittelevä Dialogeja-näyttely kutsuu tanssitaiteilija Anna Stenbergin vuoropuheluun näyttelyn kanssa. Helmikuun alussa järjestettävässä esityksessä Stenberg luo tanssiteoksellaan hetkellisiä yhteyksiä eri taiteenlajien ja näyttelyn teosten välille.

Kuutena perjantaina maaliskuusta toukokuuhun Ona Kamun esitys Pinta – Muuttuva on ajassa, kutsuu museovieraan pysähtymään liikkeen ja ääneen luomaan hoivaavaan hetkeen museotilassa.  Esitykset on ajoitettu museon ilmaisiltoihin, jolloin ne ovat saavutettavia mahdollisimman monille.

Ona Kamun ja työryhmän esitys Pinta nähdään kuutena perjantaina kevään ilmaisilloissa.

Musiikki valtaa museotilan EMMAn, WeeGeen ja April Jazz -festivaalin yhteisessä, valtavan suositussa konserttisarjassa tuttuun tapaan joka kuun ensimmäisinä perjantaina vietettävissä pitkissä ilmaisilloissa tammikuusta huhtikuuhun.

Etätapahtumia, yleisöopastuksia ja tilattavia taidepajoja

Järjestämme myös kuukausittaisia etätapahtumia uutiskirjeemme tilaajille. Jos uutiskirjeemme ei vielä tule sinulle, tilaa se täältä, niin saat tiedon näistä sähköpostiisi.

Tutustu myös upouusiin taidepaja- ja synttäriteemoihimme ja pidä mielessä viikoittaiset, kaikille avoimet yleisöopastuksemme.

Opastusaikataulun ja koko kevään tapahtumaohjelman löydät täältä. Tapahtumiimme voi aina osallistua museolipun hinnalla, ellei toisin mainita.