Maailmankuulu Chiharu Shiota toteuttaa EMMAan suuren tilallisen installaation syksyllä 2021

Chiharu Shiota: Secret Passage, 2018. Marta Herford Museum. © Sunhi Mang

EMMAn ja Saastamoisen säätiön välisessä yhteistyömuodossa on vuodesta 2018 nähty varta vasten EMMAn tilaan luotuja teoksia merkittäviltä kansainvälisiltä taiteilijoilta. Yhteistyön puitteissa neljäs taiteilija on Chiharu Shiota, joka on tunnettu vaikuttavista tilallisista teoksista, joissa hän yhdistää laajoja lankaverkostoja erilaisiin arkisiin objekteihin.

Japanilaissyntyinen, Berliinissä asuva taiteilija Chiharu Shiota toteuttaa syksyllä 2021 EMMAan suurikokoisen, tilaan levittäytyvän installaation Tracing Boundaries, joka koostuu punaisesta lankaverkostosta sekä vanhoista ovista.

Shiota on taiteellisen uransa aikana työskennellyt lähinnä performanssin ja installaatioiden parissa. Hänen opettajiinsa lukeutuu muun muassa performanssitaiteen edelläkävijä, Marina Abramović. Vaikuttavan kansainvälisen uran tehneen Shiotan laajaa suosiota kerännyt yksityisnäyttely oli esillä Mori-museossa Tokiossa viime kesäkuusta lokakuuhun. Näyttely oli kattavin taiteilijan tuotantoa 25 vuoden ajalta esittelevä kokonaisuus ja koostui pääosin suurista installaatioista, mutta myös veistoksista, videoiduista performansseista, valokuvista ja piirustuksista.

Tracing Boundaries jatkaa  EMMAn  ja Saastamoisen säätiön yhteistyömuotoa, jossa kiinnostavalta ja ajankohtaiselta nykytaiteilijalta tilataan vuosittain uusi teos säätiön taidekokoelmaan. Tilausteoksen ympärille kuratoitu näyttely syventää kuvaa taiteilijan ajankohtaisesta tuotannosta. Yhteistyömuoto toteutettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2018, jolloin nähtiin Alicja Kwaden näyttely Trans-For-Men. Syksyn 2019 tilausteoksen Sky of Time toteutti Tatsuo Miyajima ja vuonna 2020 vuorossa on suomalainen nykytaiteilija Eeva-Leena Eklund.

Kuvat: Sunhi Mang