Den världsberömda Chiharu Shiota förverkligar på EMMA en stor rumslig installation på hösten 2021

Chiharu Shiota: Secret Passage, 2018. Marta Herford Museum. © Sunhi Mang

I samarbetsformen mellan EMMA och Saastamoinens stiftelse har man ända sedan år 2018 kunnat se verk av betydelsefulla internationella konstnärer som skapats speciellt för EMMAs utrymmen. Den fjärde konstnären som framträder inom ramen för detta samarbete är Chiharu Shiota som är känd för sina imponerande rumsliga verk där hon förenar trådnät med olika slags objekt.

Den japanskfödda konstnären Chiharu Shiota som bor i Berlin har bjudits in som Saastamoinens stiftelses och EMMAs kommissionskonstnär. Shiota förverkligar på hösten 2021 för EMMA en storskalig installation, Tracing Boundaries, som breder ut sig i utrymmet och som består av rött trådnät samt gamla dörrar. Verket bjuder in betraktarna i en trådlabyrint och samtidigt på en resa till egna minnen och till det egna innersta.

Chiharu Shiotas (f. 1972) separatutställning som visades i Mori-museet i Tokyo, uppnådde en bred popularitet från förra juni till oktober. Konstnärens verk har visats på bred front på internationella museer och konstbiennaler, till exempel på Venedigs biennal 2015 och på Sydneys biennal 2016.

Shiotas beställningsverk Tracing Boundaries fortsätter på EMMAs och Saastamoinens stiftelses samarbetsform där man årligen av en intressant och aktuell nutidskonstnär beställer ett nytt verk för stiftelsens konstsamling. Utställningen som kuraterats kring beställningsverket fördjupar bilden av konstnärens aktuella produktion. Samarbetsformen förverkligades för första gången år 2018 då man fick se Alicja Kwades utställning. Beställningsverket för hösten 2019 förverkligades av Tatsuo Miyajima och år 2020 går turen till den finländska nutidskonstnären Eeva-Leena Eklund.

Bilder: Sunhi Mang

Läs mera