© Hanna Putz

30.01.2019 - 07.07.2019

Jonathan Meese, Daniel Richter, Tal R: The Men Who Fell from Earth

Vuoden 2019 näyttelyohjelmiston avaa kolmen aikamme keskeisen nykymaalarin, Jonathan Meesen, Daniel Richterin ja Tal R:n, näyttely The Men Who Fell from Earth. Taiteilijoiden yhteisprojektissa kartoitetaan nykymaalauksen juuria ja moniin nuoren polven taiteilijoihin vaikuttaneiden tekijöiden tuotantoa.

Näyttely tuo uusekspressionistisen maalaustaiteen perinnettä uudistavan kolmikon teoksia ensi kertaa Suomeen näin laajassa mittakaavassa. Esillä on taiteilijoiden yhdessä tekemiä installaatioita, videoteos sekä katsaus kunkin taiteilijan viimeaikaiseen tuotantoon.

Näyttelyn nimi viittaa Nicolas Roegin 1976 kulttimaineeseen kohonneeseen David Bowien tähdittämään elokuvaan The Man Who Fell to Earth. Elokuvan teemat – ekologinen kriisi, muukalaisiin kohdistuva epäluulo ja kaiken läpitunkema kaupallisuus – ovat edelleen ajankohtaisia. Taiteilijakolmikko havainnoi maailmaa ja sen vakavaa tilaa kuitenkin absurdin huumorin, leikillisyyden ja performatiivisuuden kautta. Näyttely on yhteistyöhanke tanskalaisen Holstebron taidemuseon, saksalaisen Museum Staden sekä EMMAn välillä.