© Hanna Putz

30.01.2019 - 07.07.2019

Jonathan Meese, Daniel Richter, Tal R: The Men Who Fell from Earth

Utställningsprogrammet för 2019 inleds med tre av vår tids mest centrala nutidsmålare; Jonathan Meeses, Daniel Richters och Tal R:s utställning The Men Who Fell from Earth.

I deras samprojekt kartläggs nutidsmåleriets rötter och ett flertal produktioner som påverkat den unga konstnärsgenerationen. Utställningen tar fram nyexpressionismens målningstradition via tre förnyare för första gången i denna skala i Finland. Framme är installationer som konstnärerna gjort tillsammans, ett videoverk samt ett utbud av vardera konstnärs senaste produktion.

Utställningens namn refererar till Nicolas Roegs film The Man Who Fell to Earth från 1976 med David Bowie, som fått kultstatus. Filmen är ännu aktuell då den behandlar den ekologiska krisen, främlingsfientligheten och kapitalismen som genomsyrar allt. De tre konstnärerna erinrar världen och dess allvarliga tillstånd trots allt med absurd humor, lekfulllhet och via det performativa. Utställningen är ett samarbetsprojket mellan Holstebro konstmuseum, tyska Museum Stade och EMMA.