Espoo Museum of Modern Art
29.09.2010 - 09.01.2011
Jorma Puranen
Näyttely on osittain retrospektiivinen näyttely, joka esittelee Jorma Purasen (s. 1951) teoksia vuosilta 1992-2010. Näyttelyssä on esillä runsaat 50 teosta eri kuvasarjoista. Tekniikaltaan teokset ovat kromogeenisia värivedoksia ja mustavalkokuvia.
Kuvitteellinen kotiinpaluu on usean vuoden projekti ja monien sattumien ja työvaiheiden tulos. Teossarjan aiheena ovat saamelaisista lasinegatiiville kuvatut muotokuvat, jotka Puranen löysi Pariisin Musée de l`Hommen arkistosta. Kuvat otti valokuvaaja G. Roche, joka oli palkattu ranskalaisen ruhtinas Bonaparten Lappiin vuonna 1884 suuntautuneen retkikunnan valokuvaajaksi.
G.Rochen kuviin oli merkitty ketä kuva esittää, mikä oli Puraselle tärkeää. Hän totesi tuntevansa ihmisiä, joiden esi-isiä oli kuvissa. Hän päätti suorittaa muotokuvien kuvitteellisen kotiinpaluun ja palauttaa kuvat alkuperäiseen maisemaansa. Hän kuvasi kuvat uudelleen, vedosti ne filmille, pohjusti läpikuultavat muotokuvat akryylilevylle ja teki niistä kuvainstallaation tunturimaisemaan.
Saamelaiskuvien tavoin moniosaisen Where Compasses All Go Mad lähtökohta on arktisessa kuvastossa. Saamelaiskuvat olivat liittyneet identiteettiin ja poliittisiin, kolonialismiin liittyviin kysymyksiin. Tässä teoksessa Puranen siirtyi yleisempään, tutkimusmatkojen ja valloittamisen historiaan.
Shadows, Reflections –sarjassa Puranen on kuvannut vanhoja porvarismuotokuvamaalauksia pyrkimyksenään herättää eloon kuvien henkilöiden menneisyys. Kuvista tuli tavallaan kulttuurisen merkityksen omaavia visuaalisia merkkejä. Ensimmäiset kuvaukset sarjaan Puranen teki jo vuonna 1991 Sinebrycoffin taidemuseossa erään toisen projektin yhteydessä. Kävellessään museohuoneissa hän kiinnostui kokoelmamaalausten pintaan heijastuvasta valosta ja sivuvalosta.
Sixteen Steps to Paradise -sarjassa Purasta kiinnostaa varjo ja sen heijastus ja hän halusi saada myös varsinaisen objektin valokuvaan esimerkiksi puun oksan, sen varjon ja sen heijastuman. Hän kuvasi teokset mustaksi maalattujen kiiltävien akryylilevyjen kautta, jotka hän vei puutarhaan 16 askeleen päähän kotiovelta. Puranen on jatkanut teossarjan kuvaamista vielä tänä kesänä.
Icy Prospects on viimeinen pohjoista maisemaa kuvaavasta sarjasta. Ne ovat kuvia arktisesta maisemasta, maisema kohtaa maiseman heijastuksen. Teokset tuovat mieleen 1800-luvun historiallisen romanttisen maalauksen. Sarjan nimi on peräisin arktisiin tutkimusmatkoihin liittyvistä tarinoista sekä Nordkapiin matkustavista turisteista, jotka ihmettelevät eteensä aukeavaa maisemaa.