Leena ja Kalle Nio, Målarmaskin © Ari Karttunen / EMMA

29.09.2021 - 12.12.2021

Leena och Kalle Nio: Målarmaskin

Varje lyckad målning är ett mirakel
Leena Nio

Målarmaskin är den första samproduktionen av bildkonstnären Leena Nio (f. 1982) som är känd för sina mångskiktade målningar, och Kalle Nio (f. 1982), bildkonstnär, magiker och teaterregissör. Deras installation som bland annat utnyttjar magi, väcker på ett lekfullt sätt frågan om vad det innebär att skapa konst och hur kreativiteten föds.

Varje lördag kl. 13 och kl. 15.30 arrangeras i samband med utställningen en gåtfull föreställning där vi får följa med hur en målning kommer till. Under föreställningen som räcker 30 minuter producerar Målarmaskinen ett nytt verk som sedan infogas i utställningen. Du kan anmäla dig till föreställningarna på blanketten som du hittar i slutet av sidan. På lördagar går det enbart att uppleva Målarmaskinen i samband med föreställningarna. Övriga dagar kan helheten ses i utställningsutrymmet som en audiovisuell målningsinstallation.

I sitt verk dryftar Leena och Kalle Nio konstnärskapet i dagens allt mer automatiserade värld. Även om den på sätt och vis är teknisk och mekanisk är Målarmaskinen på sitt eget sätt också mänsklig. Verkens tillkomstprocess är överraskande och okontrollerad, och därför inkluderar alla verk som maskinen producerar oförutsägbara detaljer och fel – precis som verk skapade av en människa.

• Leena och Kalle Nio: Målarmaskin. Porträttvariation; Solflicka, 28.9.2021. Akryl och vattenlöslig oljefärg på duk. © Ari Karttunen / EMMA – Espoo moderna konstmuseum.
  • Leena och Kalle Nio: Målarmaskin. Stillebensvariation; Fruktorm, 2.10.2021. Akryl och vattenlöslig oljefärg på duk. © Ari Karttunen / EMMA – Espoo moderna konstmuseum.
  • Leena och Kalle Nio: Målarmaskin. Porträttvariation; Med hatt, 9.10.2021. Akryl och vattenlöslig oljefärg på duk. © Ari Karttunen / EMMA – Espoo moderna konstmuseum.
  • Leena ja Kalle Nio: Målarmaskin, Landskapsvariation; Parasoll, 16.10.2021. Akryl och vattenlöslig oljefärg på duk. © Ari Karttunen / EMMA – Espoon moderna konstmuseum.
  • Leena ja Kalle Nio: Målarmaskin, Porträttvariation; Pojkhund, 23.10.2021. Akryl och vattenlöslig oljefärg på duk. © Ari Karttunen / EMMA – Espoon moderna konstmuseum.
  • Leena ja Kalle Nio: Målarmaskin, Landskapsvariation; Trähus, 30.10.2021. Akryl och vattenlöslig oljefärg på duk. © Ari Karttunen / EMMA – Espoon moderna konstmuseum.
  • Leena ja Kalle Nio: Målarmaskin, Porträttvariation, Med blicken i en bok, 6.11.2021. Akryl och vattenlöslig oljefärg på duk. © Ari Karttunen / EMMA – Espoon moderna konstmuseum.
  • Leena ja Kalle Nio: Målarmaskin, Landskapsvariation,Dagfjäril, 13.11.2021. Akryl och vattenlöslig oljefärg på duk. © Ari Karttunen / EMMA – Espoon moderna konstmuseum.
  • Leena ja Kalle Nio: Målarmaskin, Stillebensvariation; Rosende föreställningar, 20.11.2021. Akryl och vattenlöslig oljefärg på duk. © Ari Karttunen / EMMA – Espoon moderna konstmuseum.
  • Leena ja Kalle Nio: Målarmaskin, Landskapsvariation, Skogsvy, 27.11.2021. Akryl och vattenlöslig oljefärg på duk. © Ari Karttunen / EMMA – Espoon moderna konstmuseum.
  • Leena ja Kalle Nio: Målarmaskin, Landskapsvariation, Bergspromenad, 4.12.2021. Akryl och vattenlöslig oljefärg på duk. © Ari Karttunen / EMMA – Espoon moderna konstmuseum.
  • Leena ja Kalle Nio: Målarmaskin, Porträttvariation; Ansiktspeeling, 11.12.2021. Akryl och vattenlöslig oljefärg på duk. © Ari Karttunen / EMMA – Espoon moderna konstmuseum.

Teknisk planering och genomförande:
Kalle & Leena Nio
Kalle Jarva
Kristiina Kajaste, Emma Holmberg / Rock Solid Painting
Eric Bouche-Pillon / Cie 14:20

Musik och ljuddesign:
Samuli Kosminen

(”Ritning” – Komponerad av Samuli Kosminen & Markus Hohti)

Ljusdesigner:
Eero Alava