Saara Ekström & Eero Tammi. Biblion, 2019. Video still.

28.10.2020 - 09.01.2022

Saara Ekström & Eero Tammi: Biblion

Saara Ekströmin ja Eero Tammen uusi videoinstallaatio Biblion (2019) saa ensiesityksensä Kosketus-näyttelyn mediatilassa syksyllä 2020. Teos havainnoi kirjaa ja syventyy sen hypnoottiseen ja kerrokselliseen olemukseen muuttuvan, kasvavan ja katoavan tiedon kantajana. Kirjastoihin, antikvariaatteihin, varastotiloihin ja kaatopaikoille päätyvien kirjamassojen paino on myös historiamme painoa ja perintöä – yhdelle korvaamaton aarre, toiselle turha taakka.

Teoksen kesto: 13 min

Saara Ekström työskentelee filmin, valokuvan, tekstin ja installaation keinoin. Muutosten merkitys, tuhoutuminen ja kasvu, ristiriitainen tarve sekä unohtaa että muistaa löytyvät teosten ytimestä, jotka kyseenalaistavat tapojamme analysoida ja luokittaa historiaa, materiaa ja ympäristöämme.

Eero Tammi on valmistunut elokuvaleikkaajaksi Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta. Hän on työskennellyt Saara Ekströmin kanssa vuodesta 2015. Tammi on tuottanut ja ohjannut useita lyhytelokuvia sekä toiminut käsikirjoittajana ohjaaja Veiko Õunpuun uudessa pitkässä elokuvassa Viimeiset (2020).

Ohjaus ja käsikirjoitus: Saara Ekström & Eero Tammi
Leikkaus: Eero Tammi
Kuvaus: Saara Ekström, Theofanis Kavvadas, Timo Peltonen, Eero Tammi
Äänisuunnittelu: Heikki Kossi, Pietu Korhonen