Saara Ekström & Eero Tammi. Biblion, 2019. Video still.

28.10.2020 - 09.01.2022

Saara Ekström & Eero Tammi: Biblion

Saara Ekströms och Eero Tammis nya videoinstallation Biblion (2019) får sin premiärvisning på hösten 2020 i EMMAs mediautrymme. Verket observerar boken och fördjupar sig i dess hypnotiska och skiktade väsen som bärare av den föränderliga, växande och försvinnande kunskapen. Tyngden av bokmassorna i bibliotek, antikvariat, lagerutrymmen och soptippar är också vår historias tyngd och arv – för någon en oersättlig skatt, för någon annan en onödig belastning. Längd: 13 min

Saara Ekström arbetar med filmens, fotografiets, textens och installationens medel. Förändringarnas betydelse, förstörelsen och tillväxten, det motstridiga behovet att både glömma och minnas finns i verkens kärna, och ifrågasätter våra sätt att analysera och klassificera historien, materien och vår omgivning. Ekström erhöll AVEK -priset för mediekonst 2018 och Egentliga Finlands konstpris 2017, hon valdes till Helsingfors Festspels konstnär 2005, samt till Ars Fennica -kandidat 2002 och Carnagie Art Award -kandidat 2010. Hennes verk har visats på finländska och internationella filmfestivaler, samt på grupp- och separatutställningar i Europa, Asien och Amerika. Verk av henne har införskaffats till många inhemska och utländska samlingar.

Eero Tammi (f. 1983) har utexaminerats som filmklippare från Högskolan för konst och design vid Aalto-universitetet. Han har arbetat tillsammans med Saara Ekström sedan år 2015. Tammi har också producerat och regisserat flera kortfilmer samt fungerat som manuskriptförfattare för regissören Veiko Õunpuus nya långfilm Viimeiset (De sista) (2020). Hans filmessäer har publicerats bla. i Filmihullu och Sight & Sound.

Regi och manus: Saara Ekström & Eero Tammi
Klippning: Eero Tammi
Foto: Saara Ekström, Theofanis Kavvadas, Timo Peltonen, Eero Tammi
Ljuddesign: Heikki Kossi, Pietu Korhonen