Seuraa Working With Soil -ryhmän teoksen rakentumista EMMAssa

Working with Soil: Kriittisesti uhanalaiset lajit, 2020−2021. © Ari Karttunen / EMMA

Working with Soil on työryhmä, joka tutkii ihmisen suhdetta maaperään. Ryhmän jäsenet ovat keramiikkataiteilijoita, jotka työskentelevät monialaisesti muotoilun, taiteen ja tieteen keinoin. Working with Soil -ryhmä kerää paikallisia maa-aineksia, analysoi ne saasteiden määrittämiseksi ja käyttää niitä materiaalinaan. Ryhmä tekee parhaillaan taiteellista tutkimusprojektia paikallisesta Espoon maaperästä osana Särkyvää-näyttelyä. Teos kehittyy ja rakentuu tilaan näyttelyn aikana.

Syyskuun ajan museovierailla on mahdollisuus seurata, kun Catharina Kajander valmistaa EMMAn Katseluvarastossa uutta ruukkua osaksi Särkyvää-näyttelyä. Ruukku on osa Working with Soil -ryhmän taiteellista tutkimusta Espoon paikallisesta maaperästä. Catharina Kajander on käyttänyt suomalaista matalapolttoista punasavea Somerolta Kultelan kylästä pääasiallisena materiaalinaan koko uransa ajan. ”Suomalainen punasavi on oikukasta – sen käsittely on työlästä ja siihen pitää oppia,” Kajander kertoo.

Hän valmistaa ruukkua perinteisellä makkaratekniikalla. Kun ruukun muoto valmistuu tällä viikolla, on vuorossa koristelu. Working with Soil -ryhmän ruukkujen kuva-aiheina ovat olleet kriittisesti uhanalaiset lajit. Uuteen ruukkuun maalataan Lännenkivisammal (Grimmia decipiens) ja Dyyniviholainen (Myrmica constricta). Koristeluun käytetään lietteitä, jotka valmistetaan maanäytteistä, joita Working with Soil -ryhmä on kerännyt osana taiteellista tutkimustaan sekä urbaaneissa että luonnonympäristöissä ympäri Espoota.

Working with Soil -ryhmä aloitti Espoon maaperää tutkivan taiteellisen tutkimuksen kesäkuussa. He ovat tehneet kolme ”maaperäretkeä”, joista kaksi on suuntautunut Nuuksion Sorlammelle ja Pohjois-Espoon Mustavuorelle ja Isolle Majaslammelle ja yksi Espoon urbaaniin ympäristöön Matinkylään ja EMMAn läheisyyteen. Retkillä on kerätty maanäytteitä, havainnoitu ympäristöä ja taltioitu ääniä. Özgü Gündeşlioğlu on tutkimusassistenttien Amedeo Martines ja Julius Rinne avustuksella myllyttänyt näytteet hienoksi savilietteeksi Aalto-yliopiston keramiikkalaboratoriossa ja niistä on valmistettu koepaloja Someron punasavelle. Koepalat on poltettu keramiikaksi, jolloin niistä näkyy maan eri mineraalien ja metallien vaikutus värien vivahteisiin. Maarit Mäkelä on maalannut maanäytteillä maalauksia paperille. Maalaukset tullaan ripustamaan osaksi Särkyvää-näyttelyn koko avoinnaoloajan kehkeytyvää installaatiota, jossa taiteellista tutkimusta esitellään kuvin, materiaalinäyttein, kartoin ja taiteellisin tuloksin.

Taiteilijat ovat dokumentoineet maan kanssa työskentelyä valokuvin, videoin, kartoin ja tutkimuspäiväkirjojen avulla. Äänitaiteilijat Noora Kauppila ja Mikko H. Haapoja ovat osallistuneet sekä Nuuksion retkille että laboratorio- ja studiotyöskentelyyn taltioimalla maan ja työskentelyn ääniä tulevaa äänitaideteosta varten. Ensimmäiset näytteet ääniteoksista valmistuvat tällä viikolla.

Working with Soil -ryhmään kuuluvat: Özgü Gündeşlioğlu (s. 1985), Catharina Kajander (s. 1945), Riikka Latva-Somppi (s. 1969) ja Maarit Mäkelä (s. 1961).