EMMAn vuoden 2019 kävijätavoitteet ylittyivät – tällaisiin kävijämääriin päästiin viimeksi vuonna 2008!

Vuonna 2019 EMMAssa vieraili 135 019 kävijää. Määrä ylitti museon kävijätavoitteet. Näyttelyistä yleisöä kiinnostivat eniten Michael Jackson: On the Wall ja Interwoven – Yhteen kudotut.

Vuoden 2019 aloittanut The Men Who Fell from Earth -näyttely kokosi yhteen kolme nykymaalaustaiteen keskeistä nimeä Jonathan Meesen, Tal R:n ja Daniel Richterin. Kesäkuussa avautui taiteen ja muotoilun rajapinnalle asettuva ryhmänäyttely Interwoven – Yhteen kudotut. Syyskaudella nähtiin Michael Jackson: On the Wall ja lokakuussa ensiesityksen sai Tatsuo Miyajiman tilausteos Sky of Time.

EMMAn vuoden 2019 suosituimmat näyttelyt olivat Interwoven – Yhteen kudotut, jossa vieraili noin 90 000 kävijää, sekä Michael Jackson: On the Wall noin 70 000 kävijällä. 48 taiteilijan tulkintoja Michael Jacksonista esittelevä näyttely on esillä EMMAssa 26.1.2020 asti ja Interwoven – Yhteen kudotut 1.3.2020 asti. Tatsuo Miyajiman Sky of Time on nähtävillä 8.3.2020 asti.

Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa esittelevässä Kosketus-näyttelyssä tehtiin laajamittainen uudistus. Pysyvästi esillä olevaan näyttelyyn valmistui syksyllä näyttelyyn uusi kokonaisuus, joka käsittelee ihmistä, arkkitehtuuria ja rakennettua ympäristöä.

Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön kokoelmaa esittelevässä Bryk Wirkkala -katseluvarastossa nostettiin esille Rut Brykin Seita-kankaiden kokonaisuus ja EMMAn tuottama dokumentti Brykistä valmistui Japanissa kiertävän Rut Bryk: Perhosen kosketus -näyttelyn yhteyteen. Dokumenttia esitettiin myös EMMAn katseluvarastossa kevään aikana. Myös Tapio Wirkkalan töitä nähtiin ulkomailla. Venetsiassa Muranon lasimuseossa oli esillä Wirkkalan näyttely 7.5.–29.9.2019.