Still image, Jonna Kina, Arr. for a Scene, 2017

30.01.2019 - 26.05.2019

Jonna Kina: Arr. for a Scene

Arr. for a scene on 35mm filmille kuvattu dokumentaarinen muotokuva kahdesta foley-taiteilijasta, jotka luovat äänitehosteita Hitchcockin Psykon (1960) suihkukohtaukseen. Teos tarkastelee, miten ääniä tuotetaan elokuvallisiin tarkoituksiin ja mitä tapahtuu, kun elokuvan rakenteita puretaan osiin.

Arr. for a Scene (2017) kääntää elokuvallisen asetelman käänteiseksi yhden elokuvahistorian tunnetuimman kohtauksen avulla. Elokuvallinen tilanne näyttäytyy uudella tavalla, kun alkuperäisen jännittyneen murhakohtauksen sijaan katsoja näkee äänitehoste- eli foley-taiteilijat Élodie Fiatin ja Gilles Marsalet’n työssään. Viisiminuuttisessa teoksessa taiteilijat luovat keskittyneesti askeleiden, suihkun ja sulkeutuvan oven ääniä arkisilla esineillä kuten sadetakilla ja kastelukannulla katsoen performanssinsa aikana suoraan kameraan. Teos muuttaa elokuvallisen asetelman käänteiseksi ja katsojan osaksi elokuvan kohtausta.

Arr. for a Scene voitti parhaan pohjoismaalaisen lyhytelokuvan palkinnon Nordisk Panorama -festivaalilla Malmössä, Ruotsissa vuonna 2017.

Jonna Kina (s. 1984) on monialainen taiteilija, joka työskentelee pääasiallisesti valokuvan, videon, äänen ja tekstin parissa. Hän on opiskellut Helsingissä, New Yorkissa ja Jerusalemissa ja hänet on valittu ISCP:n residenssiin New Yorkiin kevääksi 2019. Kinan teoksia on viime aikoina nähty Tokyo Photographic Art Museumissa (2018), Dunkers Kulturhusissa Helsingborgissa (2018), Catherine Edelman Galleriassa Chicagossa (2016), Helsingin Taidehallissa (2016), Musée de l’Elyséessa Lausannessa (2015) ja Suomen valokuvataiteen museossa (2015).

Arr. for a Scene on esillä Saastamoisen säätiön kokoelmaa esittelevän Kosketus-näyttelyn mediatilassa.

Tekijätiedot:
Ohjaus JONNA KINA
Kuvaus VILLE PIIPPO
Äänitehostetaiteilijat ÉLODIE FIAT, GILLES MARSALET
Ääniteknikko MAXENCE DUSSERE
Äänittäjä (5.1) KIRSI KORHONEN
Tuotantotuki AVEK, CITÉ INTERNATIONALE DES ARTS, ARTS PROMOTION CENTRE FINLAND
Kiitokset: Lauri Supponen, Tessa Praun, Juhani Liimatainen, Romain Anklewicz, Julija Steponaityté

Liittyvää sisältöä