Jonna Kina, Arr. for a Scene, 2017, video still, detail.

30.01.2019 - 26.05.2019

Jonna Kina: Arr. for a Scene

Jonna Kinas mediaverk Arr. for a Scene bryter upp filmens struktur i mindre delar med hjälp av duschepisoden i Alfred Hitchcocks Psycho.

Verket är ett dokumentärt porträtt, inspelat på 35 mm film, om två foleykonstnärer som skapar ljudeffekter till duschepisoden i Alfred Hitchcocks Psycho (1960). Verket granskar hur ljud produceras för filmbruk och vad som händer när filmens struktur bryts upp i mindre delar.

Arr. for a Scene (2017) vänder ut och in på den filmiska kompositionen med hjälp av en av de mest kända scenerna i filmhistorien. I stället för den ursprungliga kusliga mordscenen ser betraktaren foleykonstnärerna Élodie Fiat och Gilles Marsalet i färd med att skapa ljudeffekter. I det fem minuter långa verket skapar konstnärerrna koncentrerat ljud av steg, vattenbrus eller en dörr som stängs med hjälp av vardagliga föremål så som prasslet från en regnrock eller genom att under performancen se genom en blomkanna rakt mot kameran. Verket vänder ut och in på den filmiska kompositionen och gör betraktaren till en del av filmscenen.

Arr. for a Scene vann priset för den bästa nordiska kortfilm under Nordisk Panorama -festivalen i Malmö 2017.

Jonna Kina (f. 1984) är en mångsidig konstnär som arbetar i huvudsak med foto, video, ljud och text. Hon har studerat i Helsingfors, New York och Jerusalem. Kina vistas denna vår som ISCP konstnär i New York. Hennes verk har nyligen visats i Tokyo Photographic Art Museum (2018), Dunkers Kulturhus i Helsingborg (2018), Catherine Edelman Gallery i Chicago (2016), Helsingfors konsthall (2016), Musée de l’Elysée i Lausanne (2015) och Finlands fotografiska museum (2015).

Arr. for a Scene visas i mediarummet i Saastamoinenstiftelsens Beröring-utställning.

Credits:
Regissör JONNA KINA
Filmfotografi VILLE PIIPPO
Foley artister ÉLODIE FIAT, GILLES MARSALET
Ljudtekniker MAXENCE DUSSERE
Ljudinspelning (5.1) KIRSI KORHONEN
Produktionsstöd AVEK, CITÉ INTERNATIONALE DES ARTS, ARTS PROMOTION CENTRE FINLAND
Vi vill tacka: Lauri Supponen, Tessa Praun, Juhani Liimatainen, Romain Anklewicz, Julija Steponaityté