EMMAn vuoden 2019 ohjelma on julkistettu!

© Hanna Putz

EMMAn vuoden 2019 ohjelma on julkistettu! Luvassa taiteilijapersoonia ja tähtipölyä.

Aikamme kiinnostavimpiin taidemaalareihin lukeutuvien Jonathan Meesen, Daniel Richterin ja Tal R:n ainutlaatuinen yhteistyönäyttely The Men Who Fell from Earth avaa EMMAn vuoden 2019 näyttelyohjelman. Näyttely esittelee heidän teoksiaan näin laajasti ensimmäistä kertaa Suomessa.

Tilallisista mediateoksista tunnettu Juhana Moisander toteuttaa Areena-tilaan ihmisen ryhmäkäyttäytymistä käsittelevän teoksen. Ethology of a Man voitti AVEKin ja EMMAn järjestämän haun, jonka palkintona oli uuden mediateoksen tuotantotuki ja näyttely EMMAssa.

Michael Jackson: On The Wall jatkaa EMMAn kuvataiteen kansainvälisiä vahvoja taiteilijanimiä esittelevää vuotta. Elokuussa avautuva näyttely tuo yhteen vaikuttavan joukon taiteilijoita, jotka ovat inspiroituneet pop-ikonin tuotannosta ja persoonasta sekä tulkinneet ilmiötä omassa taiteessaan vuosikymmenien ajan.

Syksyllä jatkuu EMMAn ja Saastamoisen säätiön yhteistyö japanilaisen nykytaiteilijan, Tatsuo Miyajiman, uuden, kokemuksellisen tilausteoksen myötä.

EMMA näkyy myös maailmalla, kun se toteuttaa Rut Brykin keramiikkataiteeseen painottuvan kiertonäyttelyn Japanissa. Näyttely pohjautuu Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön kokoelmaan, joka on talletettu EMMAan. Vahvistetut näyttelypaikat Japanissa ovat Tokyo Station Gallery, Itami City Art Museum ja Modern Ceramic Art Museum, Gifu. EMMAn katseluvarastossa puolestaan nostetaan esille ennennäkemätön kokonaisuus Brykin Seita-kankaita. Niiden inspiroimana katseluvaraston vaihtuvien näyttelyiden tilassa avataan kesäkuussa näyttely Interwoven – Yhteen kudotut tämän päivän tekstiilisuunnittelun ja taiteen vuorovaikutuksesta.

Ihmisyyden teemoihin keskittyvässä Kosketus-näyttelyssä on esillä laaja ja monipuolinen valikoima nykytaidetta piirroksista installaatioihin ja mediataiteeseen. Suomen merkittävimpiin kuuluva Saastamoisen säätiön­ taidekokoelma on pysyvästi esillä EMMAssa avaten näkymiä suomalaiseen ja kansainväliseen nykytaiteeseen. Kosketus-näyttelyn mediatilassa nähdään keväällä Jonna Kinan teos Arr. for a Scene (2017) ja kesällä Pilvi Takalan Players (2010).

EMMA on elävä taidemuseo, jossa taiteesta voi nauttia myös tekemällä ja kokemalla. Asiantuntijakierrokset, taidepajat ja EMMA Talksit jatkuvat valaisten taiteen ja designin teemoja ja niiden taakse kätkeytyviä prosesseja. Maaliskuussa näyttelykeskus WeeGeen toimijat järjestävät yhdessä kymmenettä kertaa Lasten Museofestarit teemalla Traffic Jam – liikennejamit!

Designiin ja arkkitehtuuriin perehdytään jälleen syksyllä Design+WeeGee -tapahtumassa, jossa kuullaan ajankohtaisia puheenvuoroja arkkitehtuurin ja muotoilun saralta ja osallistetaan yleisöä työpajoissa.

Kuva: Nina wearing Broken Dahlia rug (2018) by Hannakaisa Korolainen. © Eeva Suorlahti