Espoo Museum of Modern Art

En fest av textiler och material: EMMAs utställningar år 2025 har publicerats!

Vänster: Karin Hellman © Lilja Oey / EMMA. Höger: Modets vägar | Idaliina Friman, 2023 © Meeri Juvakka & Idaliina Friman
Vänster: Karin Hellman © Lilja Oey / EMMA. Höger: Modets vägar | Idaliina Friman, 2023 © Meeri Juvakka & Idaliina Friman

Nästa år firar EMMA materialens mångfald i konsten och formgivningen. På utställningarna fördjupar vi oss särskilt i konstnärlig produktion som utnyttjar textil, återvunnet material och naturliga material, och som samtidigt belyser det kreativa arbetets processer. Bildkonstnärernas innovativa och betydelserika materialanvändning framhävs på konstnärerna Karin Hellmans och Antti Laitinens separatutställningar och på en grupputställning om den italienska konstriktningen arte poveras kontinuum, där estraden lämnas över till de kvinnliga konstnärerna. Textilernas roll både i vardagen och i det konstnärliga uttrycket granskas bland annat ur tryckta tygers och modets perspektiv.

Året inleds med färgers och mönsters prakt då utställningen Draperat sveper in EMMAs utställningssal i finska, tryckta tyger, från 1930-talet till idag. Utställningen belyser dessa designhistoriskt viktiga textilers betydelse ur konstens perspektiv: alster av de fenomenala konstnärerna som har arbetat med dem har genom de tryckta tygerna blivit en del av människors vardag och hem. På EMMA ställer sig tygerna i dialog med visningslagret Bryk & Wirkkala som omger utställningssalen.

Även på Karin Hellmans (1915–2004) första omfattande museiutställning, som bygger på Samling Hellman som donerats till EMMA, framhävs textilernas och bildkonstmaterialens betydelse. Hellman var en av Finlands mest betydande konstnärer som använt collageteknik, och i hennes händer väcktes material som material till ny prakt. I sina verk kombinerade hon både återvunna textiler, vardagliga föremål och naturliga material som hon hittat, och utvidgade med ett fördomsfritt grepp det finska konstfältets uppfattning om bildkonst. I Hellmans produktion kan man se kopplingar till konstriktningen arte povera som föddes på 1960-talet, och som man kan stifta bekantskap med på en grupputställning som samtidigt öppnar i salen intill.

  • Karin Hellman

    Karin Hellman (1915–2004) var en modig och fördomsfri förnyare av den finska modernismen. Material som material väcktes till ny prakt i konstnärens händer.

Arte povera – Ett nytt kapitel frågar på vilka sätt kvinnliga konstnärer har påverkat hur den italienska konstriktningen arte povera – som vanligen uppfattas som driven av män – har utvecklats och vilket arv den har lämnat efter sig. Arte povera, direkt översatt “fattig konst”, hänvisar till de anspråkslösa, vardagliga och förkastade material som konstnärerna använde. I stället för en finslipad estetik betonar verken det kreativa arbetets processer, det avsiktligt halvfärdiga och det spontana. Utställningen som öppnar på EMMA inleder ett nytt kapitel i arte poveras historia, genom att närma sig konstriktningen i internationella, kvinnliga konstnärers produktion från modernismen till idag. Helheten omfattar mer än 70 verk av bland annat Eva Hesse, Kaarina Kaikkonen, Marisa Merz och Nancy Spero.

Vårsäsongen kulminerar med utställningen Modets vägar som lyfter fram aktuella frågor inom mode på ett upplevelsefullt sätt. Utställningen närmar sig sociala och kulturella fenomen inom mode på ett tvärkonstnärligt sätt och presenterar verk från kläder till skulpturer och videoverk. Modets vägar är en del av en serie modeutställningar i de nordiska länderna. Utställningsserien har kuraterats av Ane Lynge-Jorlén från den danska modeorganisationen ALPHA. Utställningen fördjupar EMMAs samarbete med institutionen för design vid Aalto-universitetet.

  • Modets vägar

    Utställningen Modets vägar utforskar modets mångfacetterade roll både i våra liv och som en förmedlare av våra värden och kulturella budskap.

På hösten kan man på museet vandra bland klingande träd i en installation som Antti Laitinen (f. 1975) har skapat på EMMA. Laitinen är den åttonde konstnären i serien InCollection där EMMA sätter upp en utställning kring ett verk som beställts till Saastamoinen stiftelsen. På ett sätt som är typiskt för Laitinens produktion går utställningen på djupet med relationen mellan människan och naturen samt frågor om tidens gång, med en absurd humor som medel. Av trämaterial som han samlat på olika håll i Finland bygger konstnären i den kliniskt vitmålade utställningssalen upp en skog som väcker de olika sinnena.

  • InCollection: Antti Laitinen

    Antti Laitinen (f. 1975) bygger en skog i EMMA. På ett för konstnären typiskt sätt går utställningen på djupet med relationen mellan människan och naturen samt frågor om tidens gång, med en absurd humor som medel.

Hängningen på utställningen Dialoger som presenterar Saastamoinen stiftelsens samling uppdateras med nya avdelningar och verkhelheter. I utställningens medierum ses under året dessutom två av stiftelsens nya förärv av mediekonst: italienska Diego Marconis verk Dolle (2023) och franskalgeriska Mohamed Bourouissas The Genealogy of Violence (2023).

Barnens museifestival  
De små museigästernas älskade veckoslut fyller än en gång museerna i Hagalund med festyra i mars 2025. Barnens museifestival erbjuder program inspirerat av konst, arkitektur och historia, bland annat verkstäder, föreställningar och musik för hela familjen.

  • Barnens museifestival

    Festivalyran intar museerna i Hagalund i mars! Det populära festivalveckoslutet erbjuder massor med skojigt att göra – verkstäder, föreställningar och musik för hela familjen.

Läs mera