Espoo Museum of Modern Art

EMMAs utställning öppnar ett nytt kapitel i konstriktningen arte poveras historia

Arte Povera – Ett nytt kapitel © Paula Virta / EMMA
Arte Povera – Ett nytt kapitel © Paula Virta / EMMA

Arte Povera – Ett nytt kapitel granskar de kvinnliga konstnärernas arbete i konstriktningen arte poveras anda. Arte povera uppstod i Italien på 1960-talet. Utställningen hyllar de anspråkslösa materialens kraft i mer än 20 internationella konstnärers produktion. Helheten samlar både samtidskonstnärer och konstnärer som arbetade vid tiden för rörelsens tillkomst. Den skapar också en internationell inramning för Karin Hellmans retrospektiv som öppnar samtidigt på EMMA. Båda utställningarna visas 9.4.2025–1.2.2026 på EMMA – Esbo moderna konstmuseum.

Arte povera-rörelsen föddesi slutet av1960-talet i Italien som protest mot den kommersialiserade konstmarknaden. Rörelsens namn betyder direkt översattfattig konstoch det refererar till materialen som konstnärerna använde i sina verk. Genom att utnyttja anspråkslösa, vardagliga och förkastade material ville konstnärerna föra konsten närmare det dagliga livet.Arte PoveraEtt nytt kapitelöppnar nya perspektiv som har blivit undanglömda i det konsthistoriska narrativet om arte povera.Konstriktningenhartraditionellt uppfattats som driven av mänmen utställningen närmar sig den särskilt i ljuset av de kvinnliga konstnärernas produktion. utställningen framställsarte poverasom en princip för att skapa konst som har haft internationellt genomslag och som har inspirerat konstnärer från generation till generation, och som därmed har haft ett starkt inflytande samtidskonstens utveckling. 

 Arte Povera – Ett nytt kapitel © Paula Virta / EMMA

I helheten ses verk av mer än 20 konstnärer. Den ställer rörelsens ursprungliga medlemmar Marisa Merz och Ketty la Rocca i dialog med deras internationella samtida Louise Bourgeois, Eva Hesse, Senga Nengudi, Nancy Spero och Carol Rama, och med samtidskonstnärer som Dala Nasser och KaarinaKaikkonen. I verken framhävs det kreativa arbetets processer, en avsiktlig ofullgångenhet och omedelbarhet i stället för en finslipad estetik. Konstnärerna på utställningen utvidgar begreppet arte povera och ger det nya innebörder. Utöver det materiella gör verken konstnärernas röst hörd genom lokala förankringar och budskap om kroppens upplevelse av kollektivitet och identitet samt ekologiska frågor och samhällskritik.

“Det här är första gången arte povera behandlas ur ett feministiskt perspektiv. Verkhelheten lyfter fram de sätt på vilka de kvinnliga konstnärerna har gjort arte poveras innehåll mångsidigare och hur väsentligt de har påverkat dess etablering som en del av konstskapandets kontinuum”, beskriver EMMAs intendent Ingrid Orman. 

  • Anu Põder, Ruum minu ihu jaoks (Rum för min hud), 1995; Rulli keeratud figuur (Upprullad figur), 1992; Enne etteasted (Före föreställningen), 1981. Tartu Art Museum © Paula Virta / EMMA

  • Kaarina Kaikkonen, Och tomheten vilade, 2005–2013. Saastamoinen Stiftelsens konstsamling © Paula Virta / EMMA

  • Mille Kalsmose, Medveten materia, 2018. EMMA – Samlingen för Esbo moderna konstmuseum © Paula Virta / EMMA

  • Louise Bourgeois, Cell XIX, 2000, detalj. Privatsamling © Paula Virta / EMMA

Konstnärerna utställningen är:Liisi Beckmann, Louise Bourgeois, Isabella Ducrot, Laura Grisi, Karin Hellman, Eva Hesse, Kaarina Kaikkonen, Mille Kalsmose, Bronwyn Katz, Ketty La Rocca, Maria Lai, Ana Lupaș, Marisa Merz,Kazuko Miyamoto, Dala Nasser, Senga Nengudi, Anu Põder, Carol Rama, Nancy Spero, Tove Storch ochElina Vainio.Mobilguidensom producerats för utställningen ger en inblick i varje konstnärs sätt att arbeta.

Läs mer

Läs mera