Evenemang

• 31.08.2024
  • WeeGee
  • Gratis inträde

Skapa graffitikonst med gatukonstnärerna, gå på gatorna i Nairobi med VR-glasögon och besök alla utställningar gratis!

PROGRAM:

12–15 | På gatorna i Nairobi med VR-glasögon!

Hur ska man orka tro på att det blir bättre, när livet är tufft? Ungdomarna som växte upp hemlösa i Nairobi klarade sig levande från gatorna, fängelset och missbruksspiralen. I samarbetsprojektet som genomfördes med Helinä Rautavaaras museum bekantade de sig med de finländska ungdomarnas problem och skapade utifrån detta en berörande utställning, som har som mål att ge insikter som erbjuder igenkänning och väcker hopp.

Nu kan du med hjälp av VR-glasögon kliva ut på gatorna i Nairobi och under en dag uppleva Helinä Rautavaaras museums pop-up-utställning From Zero to Hero i WeeGee-husets aula. Redaktören Kaisa Viitanen berättar också om hur utställningen skapades.

Du kan besöka utställningen när det passar dig.

12–16 | Prova på graffitimålning i WeeGee

Non stop-graffitiverkstaden leds av gatukonstnärerna Pete ”Hende” Nieminen och Marko ”Acton” Saarelainen. Du behöver inte ha någon tidigare erfarenhet. Kom och måla på WeeGees gårdsområde!

Mera evenemang