Evenemang

Lyssna på färger, se toner – En konstverkstad för flera sinnen riktad till barn

© Paula Virta / EMMA
  • 10.08.2024
  • 13:00 - 13:45
  • 2. våningen

Är någon färg i dina tankar kopplad till ett visst ljud, eller gör någon ton kanske att du får en bild av en viss färg, en smak eller en känsla? Sådana kopplingar mellan olika sinnesförnimmelser kallas synestesi. I konstverkstaden för många sinnen närmar vi oss synestesifenomenet genom skojiga exempel som lämpar sig för barn och med hjälp av verk valda från utställningen Konkretismens experiment. Verkstaden leds av musikern Anna Mantere. Under verkstadens gång får barnen med hjälp av färger göra en egen komposition som Mantere tolkar för dem på oboe. Barnen deltar i verkstaden tillsammans med en egen vuxen.

Deltagande till priset av en inträdesbiljett (20/10 €, fritt inträde för personer under 18 år).

EMMA är ett museikortsmål.

Mera evenemang