Espoo Museum of Modern Art

Utställningens alla konstnärer

Alla konstnärer i Michael Jackson: On the Wall -utställningen i alfabetisk ordning.

Rita Ackermann

Rita Ackermann fattade intresse för Jackson efter dennes död. Hon berättar: ”Michaels liv var hans konstverk som han skapade själv, och han kunde inte ha fört det längre med mindre än att eftersträva den ultimata perfektionen. Då en medieikon som Michael Jackson plötsligt dör skapar ikonens frånvaro ett ofullbordat arv som ger fantasin öppet spelrum.”

Rita Ackerman: Me versus the Light, 2010. Private Collection. Courtesy of the artist and Hauser & Wirth © Rita Ackerman

Rita Ackermann, 1968, Ungern

Me Versus the Light
Jag versus ljuset
2010
Olja, papper, träkol, apelsinskal, häftklamrar, cigarretter, märkpenna på tryckt papper
Privat samling, New York

Emma Amos

Målningen ingår i Emma Amos serie Falling (Fall), och den beskriver figurer som faller ner igenom rymden. Seriens konstverk tar fasta på den diskriminering afrikansk-amerikanerna upplever samtidigt som sådana individers framgångar som till exempel Michael Jacksons prisas. Konstnären avbildar en uppåtsvävande Jackson mot en virvlande bakgrund. Verket är målat på en icke sträckt linneduk, och bilden är kantad med traditionella afrikanska tyger. Amos använder sig av tyger från Afrika när hon behandlade rådande myter om främmande kulturer och kvinnlighet.

Emma Amos, 1938, USA

Dancing on Air
Dans i luften
1989
Akryl och tyg på linne
Courtesy of the artist and RYAN LEE Gallery, New York

Dara Birnbaum

Verket består av stillbilder från kortfilmen till stycket The Way You Make Me Feel (albumet Bad, 1987). Dara Birnbaum tog Polaroidfotografier av videon då den visades på musikkanalen MTV. Hon berättar: ”Jag fascinerades av att Michael Jackson direkt kunde identifieras på basis av en silhuettbilds gester och kroppsspråk som också kom att bli ikoniska. En knäpp med fingrarna, den långsträckta posen, kroppsvinkeln – alla synliggjorde Jackson ’överberömda’ identitet.”

  • DARA BIRNBAUM: MJ 1987 - The Way You Make Me Feel, 2017. (DETAIL). UV curable pigment on acrylic Plexiglas, chrome finish aluminium supports © Dara Birnbaum

  • Dara Birnbaum: Michael Jackson: Four Video Stills from Unrealized Work, 1987. Courtesy the artist and Marian Goodman Gallery New York / London / Paris © Dara Birnbaum

Dara Birnbaum, 1946, USA

Michael Jackson: Four Video Stills from Unrealized Work 
Michael Jackson: Fyra stillbilder från ett ogenomfört verk
~1987
Fyra Polaroidfärgbilder
Courtesy the artist and Marian Goodman Gallery New York / London / Paris

MJ 1987 – The Way You Make Me Feel 
2017
Ultraljudshärdat pigment på akrylplast, förkromade aluminiumstöd
Courtesy the artist and Marian Goodman Gallery New York / London / Paris

Appau Junior Boakye-Yiadom

Skulpturen refererar till Jacksons berömda dansrörelse ”freeze”. Sitt namn har den fått från stycket P.Y.T. (Pretty Young Thing) på albumet Thriller (1982). Appau Boakye-Yiadom berättar: ”Jackson… hör till de få som lyckats skapa en dansrörelse som är ikonisk både som gest och som dräkt. Jag granskar ofta honom via ett slags visuellt rörelsearkiv. Han studerade ingående/tvångsmässigt äldre artister och försökte ur deras rörelser utvinna ett recept som skulle göra honom till en superstjärna…”

Appau Junior Boakye-Yiadom: PYT, 2009. Courtesy of the artist © Appau Junior Boakye-Yiadom

Appau Junior Boakye-Yiadom, 1984, Storbritannien

P.Y.T. 
2009
Latexballonger, band, loafers
Courtesy of the artist

Mr. Brainwash

Verket är en målning beställd av Michael Jacksons dödsbo och ingick i albumet Xscape (2014) som en vikbar affisch. Skivan Xscape utgavs efter Jacksons död och bestod av tidigare opublicerade stycken. Mr. Brainwash har inspirerats av Banksy och Andy Warhol. Jackson hade träffat Mr. Brainwash och understött hans arbete.

Mr. Brainwash, 1966, Frankrike

Michael Jackson
2014
Akryl på duk
John Branca

Candice Breitz

Konstnären samlade en grupp Michael Jackson-beundrare för att skapa en ny version av albumet Thriller (1982). Den enda förutsättningen för att få delta var att man skulle erkänna sig själv som en orubblig Michael Jackson-beundrare. Varje deltagare sjöng in hela albumet utan ackompanjemang i en professionell inspelningsstudio. Ljudinspelningarna bildar ett porträtt av Jackson med titeln King (Kung) utan Jacksons medverkan. Verket är en fortsättning på Candice Breitz antropologiska beundrarforskning. Även om verket faktiskt följer det ursprungliga albumets följd och längd, saknas med avsikt Jacksons karaktäristiska röst och det bekanta ackompanjemanget. Stjärnan är alltså närvarande bara genom de amatörers röster som ger sig hän åt sin idoldyrkan.

Candice Breitz, 1972, Sydafrika

King (A Portrait of Michael Jackson) 
2005
~ 42:00 min
Courtesy: Goodman Gallery (Johannesburg), Kaufmann Repetto (Milan) + KOW (Berlin)

Monster Chetwynd

Videon dokumenterar en anarkisk bearbetning av Michael Jacksons kortfilm Thriller (1983). Performancen genomfördes i London, och de uppträdande är vänner till konstnären. Monster Chetwynd, känd för sina teaterföreställningar och handgjorda dräkter och scenografier, berättar: ”Jag inspirerades av en dokumentär om Michael Jacksons video Thriller som visade hur mycket arbete det ligger bakom dess styling, inklusive smink och dans. Jag fick ett starkt behov av att använda denna kunskap till att göra en egen version.”

  • Marvin Gaye Chetwynd: Michael Jackson’s Thriller – Hoxton Hall, 2002, film still © Marvin Gaye Chetwynd, courtesy the artist and Sadie Coles HQ, London

  • Marvin Gaye Chetwynd: Michael Jackson’s Thriller – Hoxton Hall, 2002, film still © Marvin Gaye Chetwynd, courtesy the artist and Sadie Coles HQ, London

  • Marvin Gaye Chetwynd: Michael Jackson’s Thriller – Hoxton Hall, 2002, film still © Marvin Gaye Chetwynd, courtesy the artist and Sadie Coles HQ, London

Monster Chetwynd, 1973, Storbritannien

Michael Jackson’s Thriller – Hoxton Hall 
2002
Digital version av originalvideo
15:35 min
Monster Chetwynd / courtesy Sadie Coles HQ, London

Michael Craig-Martin

Porträttet är baserat på en bild som publicerades på pärmen till tidningen Rolling Stone 1971. Då var Michael Jackson bara elva år och den yngsta som någonsin hade förekommit på Rolling Stones pärm. Michael Craig-Martin berättar: ”Bilden visar Jackson som barn. Han var redan då en strålande sångare och scenartist, och även en vacker liten pojke. Entydigt svart och barnstjärna, vars kommande liv skulle bli ett sorgligt och hopplöst sökande efter den barndom han aldrig fick uppleva.”

Michael Craig-Martin, 1941, Irland

Michael Jackson
2018
Tejp på ritmuff
Konstnärens samling

Dexter Dalwood

Dexter Dalwood är känd för sina oljemålningar som visar offentliga personers fiktiva hem på ett finstilt humoristiskt och ibland också sinistert sätt. Dalwood berättar om sitt verk: ”Verket ingår i en serie målningar där jag reflekterar över hur musikers, exempelvis Glenn Goulds och David Bowies, karriärer slutar men också över hela den analoga rockens död. Målningarna är i princip monokromatiska (enfärgade) och bildmaterialet mycket avskalat… Neverland handlar om efterdyningarna av Jacksons död och rykte.”

Dexter Dalwood, 1960, Storbritannien

Neverland
2016
Olja på duk
Courtesy of the artist and Simon Lee Gallery London / Hong Kong

Graham Dolphin

Graham Dolphin har gjort verk baserade på albumen Off the Wall och Thriller. Varje verk består av flera skivomslag på vilka konstnären för hand skrivit sångtexterna till alla låtar som Jackson spelat in. ”Jag skriver på skivomslag eftersom det speglar fansens sätt att bygga personifierade kära skivsamlingar… De handskrivna sångtexterna binder verket till det personliga, det handgjorda, och väcker tankar kring fansens tvångsartade beteende.”

  • Graham Dolphin: ABC, 2017. Courtesy of the artist © Graham Dolphin

Graham Dolphin, 1972, Storbritannien

Thriller (x20)
2017
Bläck på skivomslag
Courtesy of HUGO BOSS

Off the Wall (x25)
2017
Bläck på skivomslag
Courtesy of the artist

Thriller (Black and White)
2017
Akryl på skivomslag
Privat samling

Michael Jackson Rolling Stone (Black)
2017
Bläck på tidningspapper
Courtesy of the artist

Michael Jackson Rolling Stone (White)
2017
Bläck på tidningspapper
Courtesy of the artist

ABC
2017
Bläck på skivomslag
Courtesy of the artist

Mark Flood

I sina collage har Mark Flood behandlat bilder av Michael Jackson för att skapa karikatyrer. Verken är baserade på fotografier som Jackson använde på omslaget till singeln Human Nature och som bild till E.T. (1982), en ljudbok och ett soundtrackalbum som han gjorde till filmen med samma namn. Flood berättar: ”Mitt verk har ingenting med kändisar att göra… Det berättar om oss och varför vi gillar bilder av människor som stirrar på oss.” Å andra sidan har Jackson, som var berättare i ljudboken E.T., berättat: ”Då jag spelade in boken kände jag verkligen att jag var E.T., eftersom E.T:s historia är så lik min egen.”

  •  

  • Mark Flood: Michael, 1984. Courtesy of Stefan Simchowitz © Mark Flood

  • Mark Flood: Michael and ET, 1985. Private Collection. Image courtesy of Maccarone, NY/LA. Stuart Shave/Modern Art, London © Mark Flood

Mark Flood, 1957, USA

Michael

1984
Collage
Courtesy of Stefan Simchowitz

Michael and E.T.
Michael och E.T.
1985
Collage
Privat samling

Isa Genzken

Isa Genzkens assemblage är en del av hennes större serie, Vind. Genzkens verk är en postum hyllning till Michael Jackson. Bildmotiven och deras titlar bygger på konstnärens försök att avbilda vind i ett konstverk. ”Jag försökte göra ett verk som ser ut som vind. Det är väldigt svårt. Jag tänkte på Leonardo da Vinci, för han ville ju flyga. Och så signalerar Michael Jacksons hand här att ’pfff, jag pyser.’”

Isa Genzken, 1948, Tyskland

Untitled
Utan titel
2015
Spegelfolie, tryckt kort, sedel, målarduk
Privat samling, Sydney

Wind (Michael)
Vind (Michael)
2009
Kopparplattor, aluminiumplattor, färgkopior, tejp, sprayfärg
Thyssen-Bornemisza Art Contemporary Collection, Vienna

Michael Gittes

Videoverket bygger på Michael Jacksons kortfilm Smooth Criminal (1988), som här har klippts på nytt och kombinerats med Frank Sinatras stycke Fly Me to the Moon. Verket lyfter fram likheter mellan de två sångarna. Michael Gittes har bevarat 1980-talsstämningen i Jacksons kortfilm för att återkalla i minnet hur det kändes att se Jacksons musikvideo för första gången på tv.

Michael Gittes, 1987, USA

Masters at Work 
Mästarna i arbete
2017
Digital version av originalvideo och originalljud
2:28 min
Michael Gittes

Todd Gray

Todd Gray arbetade som en av Michael Jacksons officiella fotografer 1979–1983 och dokumenterade artistens metamorfos från ungt löfte till samhällsfenomen. I sina arbeten använder han sig av sina egna gamla bilder av Jackson i kombination med bilder som han har tagit i Ghana där han har en studio. Gray berättar: ”Att lägga bilder i lager på varandra, täcka för ansikten och ifrågasätta seendeprocessen är mitt sätt att göra bilderna mera komplexa och kritiska och att ta avstånd från fördomar om den svarta kroppen. Jackson är den kändaste svarta kroppen på vår planet, och därför representerar han det postkoloniala arvet världen över.”

  • Todd Gray: Exquisite Terribleness in the Mangrove, 2014. The collection of Aryn Drake-Lee Williams & Jesse Williams. Image courtesy of Meliksetian | Briggs, Los Angeles © Todd Gray

  • Todd Gray: Bull 1, 2014/2017. Collection of Anna Meliksetian and Michael Briggs. Image courtesy of Meliksetian | Briggs, Los Angeles © Todd Gray

  • Todd Gray: Atlanta by Boat, 2015. Camilo Alvarez and Alexandra Cherubini. Image courtesy of Meliksetian | Briggs, Los Angeles © Todd Gray

  • Todd Gray: Bamboo Royals, 2014. Courtesy of the artist and Meliksetian | Briggs, Los Angeles © Todd Gray

  • Todd Gray: Hands, 2016. Cecilia Wong Collection, Los Angeles. Image courtesy of Meliksetian | Briggs, Los Angeles © Todd Gray

  • Todd Gray: Cape Coast and Nickel, 2014. The Youngblood Collection. Image courtesy of Meliksetian | Briggs, Los Angeles © Todd Gray

Todd Gray, 1954, USA

Spin #1 (first of a four part piece)
Spin #1 (första delen av ett verk i fyra delar)
2014
Fyra arkivkopior i funna och av konstnären gjorda ramar
Courtesy of the artist and Meliksetian ǀ Briggs

Dizz
2017
Två arkivkopior i funna och av artisten gjorda ramar
Collection of David Hobermann, Los Angeles

Atlanta by Boat
Atlanta med båt
2015
Arkivkopior i funna antika ramar
Camilo Alvarez and Alexandra Cherubini

Bull 1
Tjur 1
2014
Arkivkopior i funna antika ramar
Collection of Anna Meliksetian and Michael Briggs

Faustian Darkness
Faustiskt mörker
2014
Arkivkopior i funna antika ramar
The collection of Aryn Drake-Lee Williams & Jesse Williams

Cosmic Speakers
Kosmiska högtalare
2015
Tre arkivkopior i konstnärens ramar
Lent by Joe and Alicia Russo

Hands
Händer
2016
Arkivkopior, konstnärens ram, funnen antik ram
Cecilia Wong Collection, Los Angeles

Exquisite Terribleness in the Mangrove
Förskönad hemskhet i mangroveskog
2014
Arkivkopior i funna antika ramar
The collection of Aryn Drake-Lee Williams & Jesse Williams

Bamboo Royals
Bambukungligheter
2014
Arkivkopior i funna antika ramar
Courtesy of the artist and Meliksetian | Briggs

Cape Coast and Nickel
2014
Arkivkopior i funna antika ramar
The Youngblood Collection

Kai Guetta

Kai Guettas målning är en hyllning till kungen av pop och hans långa karriär. Den kombinerar sju porträtt av Michael Jackson i olika situationer och i olika skeden av sin karriär, från tiden som barnstjärna i Jackson Five till medelålders scenartist. Verket bygger på Charles Le Bruns berömda målning Kansler Pierre Séguir (ca 1670). Guettas verk ingår i hans serie Nu kungliga, om vilken han berättar: ”Fast vi [amerikaner] inte har kungliga och adliga är hiphop-artisterna våra kungar och drottningar. […]Det amerikanska samhället idoliserar dem precis som de kungliga idoliserades på 1600-talet.”

Kai Guetta, USA

Michael Joseph Jackson
2012
Olja på duk
Courtesy of Markowicz Fine Art, Miami, FL USA

Maggi Hambling

Konstnären avbildar Michael Jackson då han anhållits för övergrepp mot barn 2003. Jackson nekade till brott och friades från alla åtal 2005. Maggi Hambling berättar: ”Tidningarna var fulla av fotografier av Michael Jacksons gripande. Ett gjorde ett särskilt starkt intryck på mig… Jackson står helt ensam och sårbar, omgiven av frenetisk media som redan skyldigförklarade honom, månader före rättegången… Jackson står där förstelnad som om han redan satt på de anklagades bänk, sida vid sida med de dansande benen som gjort honom så berömd.”

Maggi Hambling: Michael Jackson, 2004. Courtesy of the artist © Maggi Hambling

Maggi Hambling, 1945, Storbritannien

Michael Jackson 
2004
Olja på duk
I konstnärens ägo

Jonathan Horowitz

I verket Kroppens sång visar Jonathan Horowitz Michael Jacksons kortfilm till sången Earth Song (1995) baklänges. I den ursprungliga filmen uppträder Jackson i en nerbrunnen skog, och filmen skildrar miljöförstörelse, grymhet mot djur och krig. Jacksons desperation inför världens tillstånd förvandlas till ett helande raseri och tiden byter riktning så att allting börjar återuppstå, kriget tar slut och skogarna växer upp på nytt. Horowitz använder ofta färdigt bildmaterial och utforskar kopplingarna mellan konsumtionskultur och politisk medvetenhet i sin konst.

Jonathan Horowitz, 1966, USA

The Body Song
Kroppens sång
1997
Enkanalsvideo
5:57 min
Courtesy the artist, Sadie Coles ltd, London and Gavin Brown’s Enterprise, New York

Lyle Ashton Harris

Lyle Aston Harris målning är gjord på ett begravningstyg från Ghana och blev färdig ett år efter Michael Jacksons död. Den baserar sig på den sista omslagsbilden av Jackson (tidskriften Ebony, 2007). Verket ingår i konstnärens Ghanaserie som baserar sig på erfarenheter han fick när han bodde där. Serien granskar globaliseringens konfrontation med ett rikt kulturarv överskuggat av slavhandel.

Lyle Ashton Harris, in Collaboration with Nicholas Wayo: Black Ebony I, 2010. Courtesy of Lyle Ashton Harris and Maruani Mercier Gallery, Brussels © Lyle Ashton Harris

Lyle Ashton Harris, 1965, USA

Black Ebony II 
Svart Ebony II
2010
Olja på ghananskt begravningstyg
Rennie Collection, Vancouver

Rashid Johnson

Installationen består av material som är typiska för Rashid Johnson såsom scheasmör och svart tvål. På en av hyllorna finns albumet The Clown (1957) av Charles Mingus och på en annan soundtracket till filmen The Wiz (1978), som är en filmatisering av boken Trollkarlen från Oz (1900, svensk översättning 1976) där alla skådespelare är afrikansk-amerikaner. Michael Jackson spelar en kråkskrämma i filmen. I sina verk använder konstnären ofta föremål han känner igen från sin egen barndom, och undersöker med hjälp av dem hur individens och samhällets identitet är uppbyggd.

Rashid Johnson: The Wiz, 2012. Courtesy of the artist and Hauser & Wirth © Ari Karttunen / EMMA

Rashid Johnson, 1977, USA

The Wiz 
Trollkarlen Oz
2012
Spegelskiva, svart tvål, vax, scheasmör, keramik, växt, vinyl
Konstnärens samling

Isaac Julien

Isaac Juliens collage innehåller stillbilder från Michael Jacksons kortfilm Thriller (1983) som jämställs med tidningsurklipp från brittiska tabloider från samma tid. Collagen ingår i en serie som Julien gjorde för sin kandidatexamen på konstskolan Central Saint Martins School of Art. Serien behandlar maskulinitet och svart identitet. Konstnären minns: ”… Serien bygger dels på detaljerad tolkning av Thriller och dels på semiotisk analys som granskar sambandet mellan olika genrer inom film noir, filmforskning och svart popkultur.”

Isaac Julien: The Other Look - MONTAGE: From Sambo to Superspade, 1984. Courtesy of the artist. © Ari Karttunen / EMMA

Isaac Julien, 1960, Storbritannien

The Other Look – MONTAGE: “From Sambo to Superspade” (Julien, 1984)
Med andra ögon – MONTAGE: “Från Sambo till Superspade”(Julien, 1984)
1984
Collage
Isaac Julien Studio Collection

The Other Look – THE SUN: ”The Superstar Who Never Grew Up”
Med andra ögon – THE SUN: ”Superstjärnan som aldrig blev vuxen”
1984
Collage
Isaac Julien Studio Collection

The Other Look – MONTAGE: ”The Pretty Boy Stereotype” (Julien, 1984)
Med andra ögon – MONTAGE: ”Stereotyp av vacker pojke” (Julien, 1984)
1984
Collage
Isaac Julien Studio Collection

The Other Look – MONTAGE: ”Thriller Killer” (Julien 1984)
Med andra ögon – MONTAGE: “Thrillermördare” (Julien, 1984)
1984
Collage
Isaac Julien Studio Collection

The Other Look – STILL: ”Ola Ray” (From Thriller)
Med andra ögon – STILLBILD: ”Ola Ray” (Från Thriller)
1984
Collage
Isaac Julien Studio Collection

The Other Look – ”M. Jackson The Sun”
Med andra ögon – ”M. Jackson The Sun”
1984
Collage
Isaac Julien Studio Collection

Johannes Kahrs

Johannes Kahrs målning bygger på ett foto av Michael Jackson och visar honom som en Kristuslik gestalt. Konstnären är intresserad av mediebildernas kluvenhet: de både representerar och konstruerar verkligheten. I sina verk utgår han ofta från nyheter, politik och reklam. Det här verket med fokus på ansiktet tar Jackson nära inpå betraktaren samtidigt som dess dimmighet har en fjärmande effekt.

Johannes Kahrs, 1965, Tyskland

Untitled (Jesus aged 43)
Utan titel (Jesus, 43 år)
2015
Olja på duk
Courtesy of the artist and Zeno X Gallery, Antwerp

KAWS

När Michael Jackson dog 2009 beställde tidskriften Interview ett verk av konstnären, designern KAWS för att hylla sångaren. I sitt verk använde sig konstnären av en PR-bild av Jackson från 1980-talet. På verket som är karaktäristiskt för KAWS slingrar sig Bendy, en maskliknande varelse, runt Jackson. På bilden har konstnären lagt in handskar som påminner och Musse Piggs.

KAWS: Portrait of Michael Jackson, Interview Magazine, 09/2009. Courtesy of KAWS.

KAWS, 1974, USA

Interview magazine
September 2009
Tidskrift

David LaChapelle

David LaChapelle gjorde triptyken Amerikansk Jesus av stora fotografier som en hyllning till Michael Jackson strax efter dennes död. Verket använder ett religiöst bildspråk för att beskriva Jackson både som ett senare tiders helgon och som en modern martyr. LaChapelle har sagt att han ser Jacksons liv som ”nästan bibliskt”. Verktitlarna är hämtade från texter i Jacksons låtar.

  • David LaChapelle: American Jesus: Hold me, carry me boldly, 2009. Courtesy of the artist © David LaChapelle

  • David LaChapelle: The Beatification: I'll never let you part for you're always in my heart, 2009. Courtesy of the artist © David LaChapelle

  • David LaChapelle: Archangel Michael: And no message could have been any clearer, 2009. Courtesy of the artist © David LaChapelle

  • David LaChapelle: An Illuminating Path, 1998. Courtesy of the artist © David LaChapelle

David LaChapelle, 1963, USA

An Illuminating Path
Belysande stig
1998
Kromogent färgtryck
Courtesy of the artist

The Beatification: I’ll Never Let You Part For You’re Always In My Heart
Saligförklarande: Jag släpper dig aldrig för du finns alltid i mitt hjärta
2009
Kromogent färgtryck
Courtesy of the artist

American Jesus: Hold Me, Carry Me Boldly
Amerikansk Jesus: Håll om mig, bär mig modigt
2009
Kromogent färgtryck
Courtesy of the artist

Archangel Michael: And No Message Could Have Been Any Clearer
Ärkeängeln Mikael: Och inget budskap kunde ha varit klarare
2009
Kromogent färgtryck
Courtesy of the artist

Louise Lawler

Den amerikanske konstnären Jeff Koons gjorde 1988 en berömd porslinsskulptur, Michael Jackson and Bubbles, som byggde på ett PR-fotografi av Jackson och hans sällskapsdjur, en schimpans. Fotografierna av Koons skulptur är en del av Louise Lawlers verkserie där hon fotograferar andra konstnärers verk och därigenom ifrågasätter konstens värde och betydelse och hur konsten används. I verket Michael ser vi hur Koons skulptur ställs fram i Sothebys auktionskammare, där den 2001 såldes för över 5,6 miljoner dollar. Det var det dittills högsta priset för ett auktionerat konstverk. I verket Alla dessa ögon visas Koons skulptur för första gången på galleriet Sonnabend i New York 1988.

  •  

Louise Lawler, 1947, USA

Michael
2001
Cibachrome monterat på plexiglas
Courtesy of the artist and Metro Pictures, New York

All Those Eyes
Alla dessa ögon
1989
Svartvitt fotografi

Michael Lee Bush

Michael Lee Bush

Michael Jackson’s ‘dinner Jacket’
Michael Jacksons “smoking”
Odaterat
Läder och bestick
John Branca

Klara Lidén

I videon utför Klara Lidén Michael Jacksons berömda dansrörelse ”moonwalk” i slow motion i ett nattligt Manhattan. Verket är en av flera performancer där Klara Lidén utforskar urbana rum. Disharmonin mellan å ena sidan den vanligtvis graciösa ikoniska koreografin, å andra sidan konstnärens avsiktligt amatörmässiga dans och den alldagliga inramningen framhävs av ljudspåret där de slagverk som normalt ackompanjerar moonwalken ersatts med det svenska bandet Tvillingarnas melankoliska pianomusik.

  •  

  • Klara Lidén: Myth of Progress (Moonwalk), 2008. Courtesy the artist and Reena Spaulings Fine Art, New York © Klara Lidén

  • Klara Lidén: Myth of Progress (Moonwalk), 2008. Courtesy the artist and Reena Spaulings Fine Art, New York © Klara Lidén

Klara Lidén, 1979, Sverige

The Myth of Progress (Moonwalk)
Framstegsmyten (Moonwalk)
2008
Video
3 min 39 sek
The artist; Galerie Neu, Berlin and Reena Spaulings Fine Art, New York

Glenn Ligon

Glenn Ligons självporträtt visar inte honom själv utan Michael Jackson som barn. Verket ingår i en serie där konstnären identifierar sig med musiker som han beundrat som barn för att därigenom representera och reflektera över sig själv ur den kollektiva afrikansk-amerikanska identitetens perspektiv. I serien ingår också självporträtt där konstnären ersätts av Stevie Wonder och James Brown.
Glenn Ligon: Self-portrait at Seven Years Old, 2005. Courtesy of the artist, Luhring Augustine, NY, Regen Projects, CA, and Thomas Dane, London. Photograph by Ronald Amstutz © Glenn Ligon

Glenn Ligon, 1960, USA

Self-portrait at Seven Years Old 
Självporträtt vid sju års ålder
2005
Bläck och blyerts på papper
Konstnärens samling

Sam Lipp

Verket ingår i en målningsserie vars alla delar heter Tittande. Serien är baserad på fotografier av Michael Jackson som publicerades under de sista åren av hans liv. Sam Lipp berättar: ”Då jag började göra verk som föreställer Jackson närmade jag mig motivet som någonting redan kanoniserat konsthistoriskt. … Eftersom Michaels liv var samtidigt både hyperoffentligt och hemligt tycktes det råda en motstridig uppfattning av honom i offentligheten, en uppfattning som inte motsvarade hans verkliga, innehållsrika liv.”

Sam Lipp: Looking, 2016. Courtesy of the artist and Bodega © Sam Lipp

Sam Lipp, 1989, Storbritannien

Looking
Tittande
2015
Akryl och bläckstråle på duk
The artist and Bodega

Isaac Lythgoe

Verket ingår i Isaac Lythgoes skulpturserie där han isolerat Michael Jacksons ögon från det övriga ansiktet och överfört dem på sänggavlar. Konstnären berättar: ”Michaels blick är oföränderlig, hans ögon är oföränderliga. Jag ville fånga hans gåtfullhet och samtidigt bevara någonting bestämt. Jag tänkte på sömn och drömmar men ögonen förblev kvar. Sänggaveln tillför verket ett egendomligt, drömlikt plan.”

Isaac Lythgoe: The Only Here is Where I Am, 2016. Courtesy of the artist © Ari Karttunen / EMMA

Isaac Lythgoe, 1989, Guernsey

The only here is where I am 
Den enda här är där jag är
2016
UV-utskrift på konstläder
Isaac Lythgoe

Paul McCarthy

Paul McCarthys tre verk är baserade på Jeff Koons ikoniska verk Michael Jackson och Bubbles(1988). McCarthy är känd för sina emotionellt starka verk som utnyttjar den amerikanska konsumtionskulturens bildvärld och språk. Både skulpturen och verket på väggen karikerar Koons klanderfria Jackson genom att i stället visa ett förvridet porträtt där sångarens huvud och fötter är stora som hos en seriefigur. Verket refererar till den dystrare sidan av Jacksons berömmelse. McCarthy använder polystyren, ett billigt material som typiskt används i byggen. Materialvalet är en satirisk kommentar till Koons extravaganta porslin.

  • Paul McCarthy: Untitled (Michael Jackson), 1998. Private Collection, New York. Image courtesy of the artist and Hauser & Wirth. © Paul McCarthy

  • Paul McCarthy: Untitled (michael jackson).

Paul McCarthy, 1945, USA

Untitled (Michael Jackson) 
Utan titel (Michael Jackson)
1998
Blandteknik på papper
Dan Graham Collection

Green Grey Symmetrical Michael Jackson

Gröngrå symmetrisk Michael Jackson
2003
Kromogentryck i flera delar, framtill monterad på plexiglas vilande på trä och polystyren
Privat samling

Michael Jackson and Bubbles (Gold)
Michael Jackson och Bubbles (guld)
1997–99
Glasfiber, stål, trä, uretanfärg
Friedrich Christian Flick Collection im Hamburger Bahnhof, Berlin

Rodney McMillian

Verket porträtterar Jackson med utgångspunkt inte i hans bild utan i den inverkan han har på sina fans. Verket består av videoinspelningar av konserter i New York 2001. Jackson själv syns inte, utan hans närvaro speglas i publikens entusiastiska reaktioner. Rodney McMillian berättar: ”Jag var verkligen intresserad… av bildklippen där folk befinner sig i olika tillstånd av upphetsning och nyfikenhet… De här skillnaderna fascinerade mig eftersom de tycktes vara ett tecken på en informationsklyfta i fråga om Jackson (trots den enorma mängden information om honom).”

Huset på fotot är Michael Jacksons barndomshem i Gary i delstaten Indiana, USA. Huset där han bodde med sina föräldrar och åtta syskon hade två sovrum. Bilden har parats ihop med orden i låten ”Heigh-ho” som dvärgarna sjunger i Walt Disneyfilmen Snövit och de sju dvärgarna (1937) när de grävde efter diamanter. Jacksons barndom gick i övningarnas och uppträdandenas tecken under faderns, stålverksarbetarens, stränga disciplin. Konstverket ingick ursprungligen i ett projekt där man undersökte Jacksons kliv till berömmelse trots ras, samhällsklass och ekonomisk regression i USA.

  • Rodney McMillian: Still from An Audience (excerpts from Michael Jackson's 30th Anniversary Special 2001), 2003. Courtesy of the artist and Susanne Vielmetter Los Angeles Projects

  • Rodney McMillian: Still from An Audience (excerpts from Michael Jackson's 30th Anniversary Special 2001), 2003. Courtesy of the artist and Susanne Vielmetter Los Angeles Projects

  • Rodney McMillian: Still from An Audience (excerpts from Michael Jackson's 30th Anniversary Special 2001), 2003. Courtesy of the artist and Susanne Vielmetter Los Angeles Projects

  • Rodney McMillian: 2300 Jackson Street, 2004. Courtesy of the artist and Susanne Vielmetter Los Angeles Projects

Rodney McMillian, 1969, USA

An Audience (excerpts from Michael Jackson’s 30th Anniversary Special), 2001 
Publik (utdrag ur Michael Jacksons 30-årsjubileumsprogram), 2001
2003
Digital version av originalvideo
5:00 min
Courtesy of the artist and Susanne Vielmetter Los Angeles Projects

2300 Jackson Street 
2004
Inramat fotografi och inramad text
Courtesy of the artist and Susanne Vielmetter Los Angeles Projects

Dawn Mellor

Teckningarna ingår i en serie som Dawn Mellor gjorde i tonåren.”Jag var ung på 80-talet, under Thatchers tid. För mig var Michael Jackson inte bara en inspirerande musiker och musikvideostjärna, utan också ett fenomen som fick mig att fundera över mina egna sociala och ekonomiska realiteter som vit queer-yngling med arbetarklassbakgrund, men över också alla de mycket större orättvisor som svarta utsattes för.” Målningen är en del av Mellors omfattande porträttserie med titeln Usel tillgivenhet (2006–8). Porträtten föreställer offentliga personer och behandlar kändiskulten och fankulturen.

  •  

  • Dawn Mellor: Michael Jackson, 1985. Courtesy of the artist and Studio Voltaire © Dawn Mellor

  • Dawn Mellor: Michael Jackson, 2007. Private Collection. Courtesy of the artist and Studio Voltaire © Dawn Mellor

Dawn Mellor, 1970, Storbritannien

Michael Jackson (Thriller) 
2007
Olja på duk
Privat samling, New York

Drawings of Michael Jackson 
Teckningar av Michael Jackson
1984–86
Blyerts, färgpenna, plakatfärg och penna på papper
Courtesy of the artist and Studio Voltaire

Dan Mihaltianu

Dan Mihaltianus verk undersöker vilken betydelse Michael Jacksons konsert i Bukarest hade som ingick i hans turné Dangerous World Tour 1992. Konstnären minns: ”Det här skedde bara några år efter kommunismens fall och det därpå följande sociala, politiska och ekonomiska kaoset. Hela det rumänska samhället – fansen, politikerna, intelligentian, arbetarna och gatubarnen – väntade otåligt på att få träffa megastjärnan.” Verket består av bilder av ansikten klippta ur rumänska tidningar parallellt med de Michael Jackson-masker som delades ut på konserten.

  •  

  • Dan Mihaltianu: Last Days of Michael Jackson in Bucharest, 1992–2013. Courtesy of the artist © Dan Mihaltianu

  • Dan Mihaltianu: Last Days of Michael Jackson in Bucharest, 1992–2013. Courtesy of the artist © Dan Mihaltianu

Dan Mihaltianu, 1954, Rumänien

Last Days of Michael Jackson in Bucharest 
Michael Jacksons sista dagar i Bukarest
1992–2013
Bläckstråle, kartong, halogenljus
Courtesy the artist

Live in Bucharest: the Dangerous Tour
Videofilm från Michael Jacksons Dangerous World Tour, Bukarest 1 oktober 1992
© Optimum Productions
Courtesy of MJJ Productions, Inc./Sony Music Entertainment

Lorraine O’Grady

Diptykerna jämför Michael Jacksons och den franske poeten Charles Baudelaires (1821–1867) bilder som är tagna under motsvarande tid under deras karriärer.  Lorraine O’Grady erkänner att hon nästan är ”besatt” av de här personerna och förklarar: ”Speciellt slående är det att inse att deras inställning som konstnärer är så likartad … Charles var både en av de första modernisterna och en av de sista romantikerna. Michael kan mycket väl ha varit den sista modernisten, men han var också den första postmodernisten.”

Lorraine O’Grady, 1934, USA

The First and Last of the Modernists, Diptych 1 Red (Charles and Michael) 
Den första och sista modernisten, diptyk 1 röd (Charles och Michael)
2010
Fujiflextryck

The First and Last of the Modernists, Diptych 2 Green (Charles and Michael) 
Den första och sista modernisten, diptyk 2 grön (Charles och Michael)
2010
Fujiflextryck

The First and Last of the Modernists, Diptych 3 Blue (Charles and Michael) 
Den första och sista modernisten, diptyk 3 blå (Charles och Michael)
2010
Fujiflextryck

The First and Last of the Modernists, Diptych 4 Gray (Charles and Michael) 
Den första och sista modernisten, diptyk 4 grå (Charles och Michael)
2010
Fujiflextryck
Courtesy the artist and Alexander Gray Associates, New York

Catherine Opie

Fotografierna ingår i en serie där Catherine Opie skapar ett porträtt av skådespelaren Elizabeth Taylor via fotografier som hon tagit i Taylors hem. Bilderna synliggör den nära vänskap som rådde mellan Taylor och Jackson. Opie berättar: ”Michael Jackson var närvarande på många vis i Elizabeth Taylors hem. Från en skjorta i garderoben till ett minnesfoto på nattduksbordet. Verken leker med tankar kring längtan, vänskap och minne.”

  •  

  • Catherine Opie: 700 Nimes Road, Bedside Table, 2010–11. Courtesy the artist and Regen Projects, Los Angeles. © Catherine Opie

Catherine Opie, 1961, USA

700 Nimes Road, Bedside Table 
700 Nimes Road, Nattduksbord
2010–11
Pigmenttryck
Courtesy the artist; Regen Projects, Los Angeles; and Lehmann Maupin, New York and Hong Kong

Untitled #13 (Elizabeth Taylor’s Closet)
Utan titel #13 (Elizabeth Taylors garderob)
2012
Pigmenttryck
Courtesy the artist; Regen Projects, Los Angeles; and Lehmann Maupin, New York and Hong Kong

Yan Pei-Ming

Yan Pei-Mings första porträtt av Jackson var en reaktion på dennes död 2009, och han återkommer till ämnet i detta verk. Ming växte upp under kulturrevolutionen i Kina och är känd för sina monumentala porträtt som är inspirerade av både Kinas kulturhistoria och den västerländska porträttraditionen. För Ming var denna minnesmålning ett sätt att ge ett uttryck åt minnets flyktighet. Han berättar: ”Döden är alltid tragisk, men i det här fallet upplevde jag en särskilt bjärt kontrast mellan å ena sidan Jacksons berömdhet och inflytande, å andra sidan dödens tomhet.”

Yan Pei- Ming: In memory of Michael Jackson 29.08.1958–25.06.2009, 2017. Courtesy of the artist, Galleria Massimo De Carlo and Galerie Thaddaeus Ropac © Yan Pei- Ming

Yan Pei-Ming, 1960, Kina

In Memory of Michael Jackson 1958–2009 

Till minne av Michael Jackson 1958–2009
2017
Olja på duk
Yan Pei-Ming (Courtesy Galleria Massimo De Carlo and Galerie Thaddaeus Ropac)

Grayson Perry

Grayson Perry är känd för sina vaser som han dekorerar med bland annat teckningar, text, fotoöverföringar och grann glasyr. Bilderna kan handla om frågor kring social klass, politik, kön och religion. I det här verket ingår också bilder av två 1990-talsikoner, Michael Jackson och Kurt Cobain. Perry berättar: ”Det här är en kinesisk vas i punk-anda. Jag valde en elegant form och täckte den avsiktligt med rock’n’roll-bilder.”

Grayson Perry, 1960, Storbritannien

Sex and Drugs and Earthenware
Sex och droger och keramik
1995
Glaserad keramik
Konstnärens samling

Paul Pfeiffer

I sina tre verk manipulerar konstnären inspelningar under Michael Jacksons turné HIStory World Tour (1996–1997). I Paul Pfeiffers verk reflekteras den ena sidan av sångarens kropp så att det bildas rörliga bläckfläcksliknande bilder. Genom bildmanipulationerna undersöker konstnären bland annat på vilket sätt medier inverkar på hur medvetenhet bildas. Pfeiffer säger: ”Jackson är ett strålande exempel på ett liv som levts framför kameran. För mig symboliserar han den moderna människan i en tid av bildöverflöd.”

Paul Pfeiffer, 1966, USA

Live Evil (Bucharest) 
Live Evil (Bukarest)
2004
2 videoslingor, 2 metallramar, 2 projektorer, 2 DVD-spelare, ramsynkroniserare
00:50 min
Zabludowicz Collection

Live Evil (Copenhagen)
Live Evil (Köpenhamn)
2003
Digitaliserad videoslinga, LCD-monitor, DVD, gjuten metallram
00:46 min
Zabludowicz Collection

Live Evil (Auckland) 
2002
Digitaliserad videoslinga, LCD-monitor, DVD, gjuten metallram /
00:30 min
Zabludowicz Collection

Faith Ringgold

Verket föreställer Michael Jackson dansande med ett gatugäng på en metrostation i New York. Scenen är tagen från kortfilmen till Jacksons låt Bad (1987) regisserad av Martin Scorsese. På konstnären, aktivisten Faith Ringgolds målning på duk med en kant av tyglappar kan man läsa Michael Jacksons och andra svarta inflytelserika personers namn såsom Rosa Parks, Martin Luther King, Malcom X och Nelson Mandela. Verket är ett exempel på Ringgolds berättande ”lapptäcksmålningar” som fördömer rasism, sexism och diskriminering.

Faith Ringgold, 1930, USA

Who’s Bad? 
Vem är ond?
1988
Akryl på duk med kant av tyglappar
Courtesy ACA Galleries, New York

Michael Robinson

I sitt verk kombinerar Michael Robinson klipp ur Michael Jacksons kortfilm Remember the Time(1992) med klipp ur filmen Cleopatra (1963) med Elisabeth Taylor. I berättelsen träffar Jackson Taylor som föreställer den egyptiska gudinnan Isis, medan Jacksons rollfigur är hennes son Horus. Robinson förklarar: ”I videon framställs de som gudomar som kan ta vilken form som helst; de kan iklä sig rollen av olika Hollywoodversioner av personer från forntidens Egypten och ledsaga varandra till livet efter detta.”

  • Michael Robinson: These Hammers Don't Hurt Us, 2010. Courtesy of Michael Robinson, Video Data Bank, and Carrie Secrist Gallery © Michael Robinson

Michael Robinson, 1981, USA

These Hammers Don’t Hurt Us
Dessa hammare gör oss inte illa
2010
Digital version av originalvideo, stereoljud
12:55 min
Courtesy of Michael Robinson, Video Data Bank, and Carrie Secrist Gallery

Pamela Rosenkranz

Pamela Rosenkranzs verk studerar ofta den filosofiska och vetenskapliga innebörden i ”naturlig” och ”mänsklig”. Brainbow är en vetenskaplig term som syftar på en metod där enskilda neuroner i hjärnan kan separeras från varandra med ett fluorescerande protein. Rosenkranzs färgfält är ett slags tomma rutor som väcker många associationer och tankar. De animerade ögonen i mitten av fälten skapar ett nästan intimt möte med idolen så att ett både känsligt och naturligt porträtt växer fram.

Pamela Rosenkranz, 1979, Schweiz

Over my Brainbow 
Bortom min hjärnbåge
2011
Projektion, animerad bild
Copyright Pamela Rosenkranz / Courtesy the artist and Sprüth Magers

Mark Ryden

Michael Jackson beställde verket som omslagsbild till albumet Dangerous (1991). Verkets komplexa bildspråk bygger på många konsthistoriska källor, inklusive Hieronymus Boschs Lustarnas trädgård(1500–1505), Ingres målning Napoleon I på sin kejserliga tron (1806) och Cecil Beatons berömda foto av drottning Elizabeth II med spiran i handen på sin kröning 1953. Mark Ryden gjorde ramen enkom för den här målningen.

Mark Ryden, 1963, USA

The King of Pop (#135) 
Kungen av pop (#135)
1991–2018
Akryl på panel och urgröpt trä
Privat samling

Susan Smith-Pinelo

Låten konstnären har valt, Michael Jacksons Workin’ Day and Night, hänvisar till uppfattningen att kvinnliga konstnärer och deras sexualitet är till salu. Verket ifrågasätter uppfattningen om svart identitet och kvinnlighet och förlöjligar den rådande manliga popkulturen. Susan Smith-Pinelo minns att familjen Jackson var ”… den första, sunda, svarta, amerikanska familjen som uppenbarade sig i tv-rutorna överallt i USA. På den tiden fick de svarta alltid rollen av brottslingar, knarkare eller huliganer i alla tv-program. Även om jag endast var sju år gammal var jag stolt över att Amerika genom dem såg mig.”

Susan Smith-Pinelo: Sometimes, 2000. Courtesy of the artist © Susan Smith-Pinelo

Susan Smith-Pinelo, 1969, USA

Sometimes
Ibland
1999
Digital överföring av videooriginalet
2:50 min
Courtesy of the artist

Donald Urquhart

Alfabetet som är gjort enkom till denna utställning studerar Jacksons inflytande på samtidskonsten. Donald Urquhart berättar: ”För många av mina jämnåriga betydde Jackson också en övergång från mono till stereo, från vinyl till kassetter och cd, från svartvit till färg-tv, från video till dvd, från videospel till datorspel, från Motown och disco till RnB… Han var inte bara en scenartist som följde sin tid och förändrades med den, utan han skapade nytt och var själva förändringen.”

Donald Urquhart, 1963, Storbritannien

A Michael Jackson Alphabet
Michael Jackson-alfabet
2017
Akryl på duk
Courtesy Maureen Paley and Herald Street, London; Peacock Visual Arts, Aberdeen

Andy Warhol

Andy Warhol fotograferade Jackson vid ett flertal tillfällen, bland annat under presskonferensen 1983 i samband med The Jacksons-bandets turné Victory Tour (1984). Don King, en känd boxningspromotor i USA, hade arrangerat turnén. På den andra bilden av Warhol är Jackson klädd i den paljettkavaj som han använde under turnén.

Andy Warhol gjorde sin serie silkscreenporträtt av Jackson för tidskriften Time’s omslag i mars 1984. När bilden publicerades hade Jacksons framgång med skivan Thriller nått sin kulmen, och i artikeln som bilden hänvisade till, ”Why He’s a Thriller”, beskrevs Jackson som ”Skivförsäljningens, radiomusikens och rockvideornas stjärna. Skivindustrins en-man starka räddningspatrull. En låtskrivare som dikterar rytmen för hela decenniet. En dansare med gatans häftigaste danssteg. En sångare som spränger alla gränser för smak och stil – till och med hudfärg.”

  • Andy Warhol: The Jacksons and Don King, 1983. The Andy Warhol Museum, Pittsburgh; Contribution The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc. © 2019 The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc / KUVASTO

  • Andy Warhol: Michael Jackson, 1984. The Andy Warhol Museum, Pittsburgh; Founding Collection, Contribution The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc. © 2019 The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc. / KUVASTO

  • Andy Warhol: Michael Jackson, 1984. The Andy Warhol Museum, Pittsburgh; Founding Collection, Contribution The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc. © 2019 The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc. / KUVASTO

Andy Warhol, 1926–87, USA

Michael Jackson
~ 1984
Silvergelatintryck
The Andy Warhol Museum, Pittsburgh; Founding Collection, Contribution The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc.

The Jacksons & Don King 
1983
Silvergelatintryck
The Andy Warhol Museum, Pittsburgh; Founding Collection, Contribution The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc.

The Jacksons & Don King (Jackson sat at table)
The Jacksons & Don King (Jackson istuu pöydän ääressä)
1983
Silvergelatintryck
The Andy Warhol Museum, Pittsburgh; Founding Collection, Contribution The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc.

Michael Jackson
1984
Akryl och silkscreentryck på linne
The Andy Warhol Museum, Pittsburgh; Founding Collection, Contribution The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc.

Michael Jackson
1984
Akryl och silkscreentryck på linne
The Andy Warhol Museum, Pittsburgh; Founding Collection, Contribution The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc.

Kehinde Wiley

Kehinde Wiley är känd för sina porträtt av samtida svarta modeller i vilka han använder den europeiska konsthistoriens bildspråk och ifrågasätter förenklingar kring identitet och representation. Porträttet är beställt av Jackson men blev färdigt först efter hans död. Wiley beskriver sitt samarbete med Jackson som unikt. ”Han hade mycket djupare kunskaper i konst och konsthistoria än jag hade trott… Vi diskuterade bland annat hur klädseln fungerar som en harnesk. På målningen är han ju hästburen i full rustning.”

Kehinde Wiley, 1977, USA

Equestrian Portrait of King Philip II (Michael Jackson) 
Ryttarporträtt av Kung Filip II (Michael Jackson)
2010
Olja på duk
Olbricht Collection

Hank Willis Thomas

Hank Willis Thomas berättar: ”Verket är en bild som jag lånade från 1980-talstidningen Ebony. Det är fråga om en konstnärs syn på hur Michael Jackson skulle se ut år 2000. Jackson avbildas som en vackert föråldrad, mogen och kultiverad man… Jag tycker att Michael Jackson alltid har varit samhällets Frankenstein. Han var en alltigenom produktifierad och förädlad fantasifigur som via populärkulturen och den mediala bildvärlden elektrifierades till ett levande väsen. Vid vuxen ålder förvandlades han till ett monster, en projektion av våra samlade perversioner.”

Hank Willis Thomas, 1976, USA

Time Can Be a Villain or a Friend 
Tiden kan vara vän eller fiende
1984/2009
LightJet-utskrift
Courtesy of the Artist and Jack Shainman Gallery, New York

Jordan Wolfson

Videoverket visar endast Michael Jacksons blinkande ögon mot en enfärgad bakgrund. Jordan Wolfson använder material från en tv-sändning som Jackson gjorde 1993 från sitt hem Neverland där han nekar till anklagelserna om ofredande av barn. På ljudspåret hörs rinnande vatten som skapar ett intryck av ett vakuum. Wolfson berättar: ”Michael Jackson hade gjort en direkt tv-sändning från sitt hem… Det fick mig att tänka på uttrycket ”ögon ljuger inte”.”

Jordan Wolfson, 1980, USA

Neverland 
2006
Digital version av originalvideo
8min 17 sek
Jordan Wolfson, courtesy of Sadie Coles HQ, London

Rose Wylie

Rose Wylie fick inspiration till målningarna från utställningen Michael Jackson: On the Wall. Så här säger hon om målningarna: ”Jackson ombads att tala vid Oxford Unions tillställning, och man kunde inte undgå att se fotot i tidningen följande dag… Utgående från bilden gjorde jag två teckningar som jag grävde fram flera år senare när National Portrait Gallery påminde mig om dem.” Wylie använder ett egenartat visuellt språk, seriefigursliknande gestalter tecknade med raka linjer och platt perspektiv, men samtidigt visar de gedigna kunskaper i konsthistoriens och måleriets traditioner.

Rose Wylie, 1934, Storbritannien

Michael Jackson I 
2018
Olja på duk
Rose Wylie
© Rose Wylie
Courtesy the artist and David Zwirner

Michael Jackson II 
2018
Olja på duk
Rose Wylie
© Rose Wylie
Courtesy the artist and David Zwirner