Espoo Museum of Modern Art
02.03.2012 - 10.06.2012
Den nya konsten – fart, fara, framåtanda Italiensk futurism 1909 – 1994
Futurismen har sitt ursprung i den italienska multikonstnären Filippo Tommaso Marinettis (1876-1944) manifest som publicerades i Le Figaro den 20.2.1909. Futurismen idealiserade den nya urbana världen; maskiner, buller, fart och rörelse. Futuristerna kämpade för det nya mot det gamla; en högljudd, häftig bil var vackrare än en klassisk marmorstaty.
Futurismen, en av de mindre kända ismerna inom konsten, levde och verkade främst i Italien fram till början av 1940-talet. Den förväntades bli ett revolutionärt, internationellt fenomen, som skulle ha inverkan både på konsten och det samhälleliga tänkandet. Dess verkningar kunde skönjas bl.a. i Ryssland, Tyskland och England, men ekot från ideologin nådde inte fram till den finska bildkonsten.
Futurismen, som spreds inom litteratur, musik, bildkonst, film, formgivning och teater, avspeglade de politiska svallningarna, industrialiseringen och de kulturella brytningarna i Europa. I Italien fick den också starka nationalistiska drag. Futuristerna förnekade betydelsen av allt det gamla och strävade efter att skapa en helt ny kultur.
Utställningen i EMMA är en fortsättning på museets serie som presenterar fenomen inom modernismen. På grund av att maskinernas och fartens tjusning liksom futurismen i sig har en mycket maskulin prägel, är endast 3 av utställningens 52 konstnärer kvinnor. Utställningen omspänner futurismens hela levnadslopp och visar förutom målningar skulpturer, skisser, planritningar för arkitektur, föremål och möbler. Futurismen satte ingen gräns mellan abstrakt och föreställande konst, det centrala i de starka och färggranna verken var rörelsen. Maskiner, bilar och flygplan var omtyckta motiv, likaså människor och djur i rörelse.
Konstnär
Enrico Allemandi 1910–1984
Cesare Andreoni 1903–1961
R.M. Baldessari 1894–1965
Giacomo Balla 1871–1958
Barbara 1915–2002
Vasco Battistoni 1895–1962
Benedetta 1897–1977
Umberto Boccioni 1882–1916
Arturo Bragaglia 1893–1962
Attilio Calzavara 1901–1952
Francesco Cangiullo 1884–1977
Pasqualino Cangiullo1900–1975
Carlo Dalmazzo Carrà 1881–1966
Arturo Ciacelli 1883–1966
Umberto Primo Conti 1900–1988
Tullio Crali 1910–2000
Francesco Cristofanetti 1901–1951
Fortunato Depero 1892–1960
De Pistoris 1898–1975
Di Bosso1905–1982
Nicolay Diulgheroff 1901–1982
Gerardo Dottori 1884–1977
Leonardo Dudreville 1885–1975
Carlo Erba 1884–1917
Julius Evola 1898–1974
Farfa 1881–1964
Fillia 1904–1936
Achille Funi 1890–1972
Gino Galli 1893–1954
Arnaldo Ginna 1890–1982
Virgilio Marchi 1895–1960
Filippo Tommaso Marinetti 1876–1944
Mario Nannini 1895–1918
Emilio Notte 1891–1982
Pippo Oriani 1909–1972
Vinicio Paladini 1902–1971
Ivo Pannaggi 1901–1981
Enrico Prampolini 1894–1956
Pippo Rizzo 1897–1964
Angelo Rognoni 1896–1957
Romolo Romani 1884–1916
Ottone Rosai 1895–1957
Mino Rosso 1904–1963
Luigi Russolo 1885–1947
Gino Severini 1883–1966
Sibò 1907–2000
Mario Sironi 1885–1961
Ardengo Soffici 1879–1964
Tato 1896–1974
Thayaht 1893–1959
Lucio Venna 1897–1974
Rougena Zatkova 1885–1923
I samarbete med:
Futur-ism
Galleria Comunale d’Arte Moderna of Roma
Estorick Collection of Modern Italian Art of London
Unicredit Group Collection
Kuratorer:
Giancarlo Carpi
Marco Ancora