Espoo Museum of Modern Art

Mobilguide till utställningen Ulla Wiggen: Passage

Ulla Wiggen: Passage © Ari Karttunen / EMMA

Utställningen presenterar den svenska konstnären Ulla Wiggens (f. 1942) målningar som tillkommit under hennes mer än 60 år som konstnär. Karakteristiskt för Wiggens konstnärskap är de tydliga och samtidigt överraskande övergångarna från ett tema till ett annat. I hennes verk kan man också se ett slags övergångar eller passager, då blicken fokuserar på någonting inuti det avbildade objektet för att sedan röra sig utåt igen. Utställningstiteln syftar även på målningen Passage, som är med på utställningen.

På 1960-talet, i början av sin karriär, intresserade sig Wiggen särskilt för elektronik. Småningom övergick hon till att måla personporträtt och därefter detaljerade skildringar av inre organ. På 2010-talet sker Wiggens internationella genombrott och med sina Iris-målningar når hon en bredare publik.

Ulla Wiggen närmar sig sina motiv med saklig realism och använder sig ofta av en dämpad färgskala. Hennes målningar är exakta och avsiktligt distanserade avbildningar av sina objekt. Motiven och detaljrikedomen i dem gör att de ändå väcker tankar kring människans existens, kropp och själ.

Utställningen är producerad i samarbete med Fridericianum i Kassel och Västerås konstmuseum. Våren 2024 visades Ulla Wiggens utställning Outside / Inside i Fridericianum och 2025 flyttar utställningen från EMMA till Västerås.

Temahelheter

Anatomi

  • Ulla Wiggen: Passage © Ari Karttunen / EMMA

  • Ulla Wiggen, Kretsfamilj, 1964. Bonnier Group konstsamling © Ari Karttunen / EMMA

  • Ulla Wiggen, Simultantolkning, 1965. Moderna Museet © Ari Karttunen / EMMA

Ulla Wiggen blev känd för sina målningar av kretskort och elektroniska komponenter som hon gjorde under den stora tekniska omvälvningen på 1960-talet. Hon var en av de första banbrytande konstnärerna som studerade datorer och maskinkultur i sin konst. Som källmaterial för sina kompositioner använde hon delar av apparater och fotografier ur datortidningar. Den digitala revolutionen påverkade också musikens utveckling. I Sverige representerades den elektroniska musiken av bland annat föreningen Fylkingen, som leddes av kompositören och musikern Knut Wiggen. Föreningen, och den blivande maken Knut, inspirerade henne i sökandet efter nya motiv och öppnade upp konstvärlden för henne.

Utanför

  • Ulla Wiggen, Horisonten, 1969. Norrköpings Konstmuseum © Ari Karttunen / EMMA

  • Ulla Wiggen, Sfinx, 1969. Collection of Daniel Buchholz and Christopher Müller © Ari Karttunen / EMMA

  • Ulla Wiggen: Passage © Ari Karttunen / EMMA

I slutet av 1960-talet började Ulla Wiggen avbilda utsidan av elektroniska apparater, i stället för deras innandömen. I bakgrunden framträdde himlen och snart ersattes apparaterna av människor. En målning med sfinxmotiv, målad efter ett litet fotografi, kom att bli det som sporrade Wiggen till porträttmåleri. Det första porträttet föreställer henne själv med nedslagna ögon. I trettio år målade hon porträtt i akvarell och akryl, både av närstående och på beställning. Redan tidigt i sitt konstnärskap inspirerades Wiggen av konstnären Öyvind Fahlström till att använda hjälpmedel såsom kamera och bildprojektioner. Fahlström lärde henne att allt som underlättar arbetet är tillåtet.

Inuti

  • Ulla Wiggen, Passage, 2016. Collection Pataky © Ari Karttunen / EMMA

  • Ulla Wiggen, Conscientia, 2014. Privatsamling © Ari Karttunen / EMMA

  • Ulla Wiggen, Procenum, 2013. Privatsamling © Ari Karttunen / EMMA

Wiggens intresse för att måla människokroppen och dess inre förstärktes på 1970-talet. Motivet fick dock vänta eftersom hon inledde en karriär som psykoterapeut. Wiggen arbetade som terapeut ända till 2020-talet och målade endast sporadiskt vid sidan om. På 2010-talet återgick hon till att måla regelbundet och då återkom också idén att skildra inre organ. Hon fördjupade sig i ämnet genom att studera djurkadaver och medicinsk litteratur. Målningarna är ändå inte realistiska avbildningar – organen har lösgjorts från sina platser eller satts ihop i nya fantasifulla kombinationer, precis som de elektroniska komponenterna i Wiggens tidigare verk.

Passage

  • Ulla Wiggen, Iris XXVIII Jan, 2023. Saastamoinen stiftelsens konstsamling © Ari Karttunen / EMMA

  • Ulla Wiggen: Passage © Ari Karttunen / EMMA

  • Ulla Wiggen: Passage © Ari Karttunen / EMMA

På 2010-talet blev Ulla Wiggens uttryck gradvis allt mera avskalat. Bilderna på inre organ lösgjorde sig från bakgrunden och slutligen också från sina fyrkantiga underlag. Från 2016 har hennes motiv varit hjärnor och ögon, under de senaste åren enbart pupiller och irisar. De tekniskt krävande Iris-verken är numrerade och de nyaste målningarna bär också irisens ägares namn. Under hela sitt konstnärskap har Wiggen utforskat människor och apparater, inifrån eller utifrån. I Iris-verken skildrar hon övergången, passagen, mellan den yttre och den inre världen.

Se Ulla Wiggens videoporträtt på EMMA Zone

www.emmazone.fi

EMMA Zone är ett digitalt hem för de olika innehållen på EMMA. Materialet i EMMA Zone är indelat i fyra sektioner under rubrikerna: Tänkvärt, Bakom EMMAs kulisser, Under ytan och Barnens konstfrågor.

EMMA Zone – alltid öppen för konst!