Karin Hellman, Venus av Willendorf (detalj), 1968. Samling Hellman © Lilja Oey / EMMA

09.04.2025 - 01.02.2026

Karin Hellman

Karin Hellman (1915–2004) var en modig och fördomsfri förnyare av den finska modernismen. Material som material väcktes till ny prakt i konstnärens händer: i sina verk förenade hon på ett personligt sätt både objekt hittade i naturen, återvunna textiler och industriellt producerade, vardagliga föremål. Hellman är en av de viktigaste konstnärerna som använt collageteknik i Finland.

Hellmans produktion förmedlar en human och varm livsinställning och ett fritt grepp i konstskapandet. Konstnären var intresserad av olika kulturers myter, men också av den moderna världens fenomen och framtidsutsikter. I verken upprepas ofta en spiral – en symbol för livets kretslopp och andlig tillväxt – samt teman kring kvinnlighet och moderskap.

Helheten som omfattar nästan 100 verk är den första större museiutställningen över Karin Hellmans produktion. Utställningen består huvudsakligen av verk ur Samling Hellman, som EMMA äger. Som en del av utställningen ges en forskningspublikation om Karin Hellmans konst ut, producerad av EMMA.

• 09.04.2025 - 01.02.2026
  • 2. våningen