Idaliina Frimans samling 2023 © Meeri Juvakka & Idaliina Friman

23.05.2025 - 07.12.2025

Modets vägar

Utställningen Modets vägar utforskar modets mångfacetterade roll både i våra liv och som en förmedlare av våra värden och kulturella budskap. Ett enskilt plagg kan knyta oss till olika gemenskaper och nätverk. Samtidigt är vårt sätt att konsumera mode kopplat till komplicerade kulturella beteendemodeller.

Dagens modedesigners håller på att skapa en ny, kritisk modeuppfattning. Deras arbete de senaste åren har framhävt såväl aktuella frågor inom mode som de sätt på vilka mode samtidigt både utmanar och upprätthåller komplicerade band.

Modets vägar för samman modedesigners och samtidskonstnärer som arbetar med klädesplagg på ett sätt som knyter dem till modets sociala och kulturella väv. Utställningen närmar sig temat på ett tvärkonstnärligt sätt; den visar mode, platsspecifika verk, skulpturer och videokonst. Helhetens betoning ligger på nordiska designers och för en del av dem är det första gången de visas i Finland.

Bakom utställningens koncept och kuratering står Ane Lynge-Jorlén från den danska modeorganisationen ALPHA i samarbete med EMMAs intendent Reetta Kalajo. Modets vägar är den tredje utställningen i ett samarbete mellan ALPHA och museer i Norden. Utställningarna som behandlar samtidsmodet har tidigare setts i Röhsska museet i Sverige och i Norges nationalmuseum (Nasjonalmuseet). Efter utställningen på EMMA avslutas serien i Copenhagen Contemporary.

• 23.05.2025 - 07.12.2025
  • 2. våningen