Konstnär Antti Laitinen © Ari Karttunen / EMMA
Antti Laitinen © Ari Karttunen / EMMA

24.09.2025 - 13.09.2026

InCollection: Antti Laitinen

Antti Laitinen (f. 1975) bygger en skog i EMMA. Utställningen utforskar förhållandet mellan människa och natur och tidens gång med ett inslag av absurd humor, vilket är typiskt för Laitinens verk.  Det grova träet, som samlats in från olika delar av Finland, står i kontrast till den vitmålade, nästan kliniska utställningssalen.

Den nordiska naturen, särskilt skogen, är återkommande teman i Laitinens konst. Bosatt och verksam i Somero, ser han fysiska aktiviteter som att samla träd, omforma skogen och segla med en barkbåt som centrala delar av sitt konstnärliga uttryck. För Laitinen är processen lika viktig som slutresultatet. Den klingande skog som byggs upp i EMMAs utställningssal är en beställning inom ramen för utställningsserien InCollection, ett samarbete mellan museet och Saastamoinen stiftelsen.

Antti Laitinen är känd för sina verk och installationer där han kombinerar fotografi, video och performance. Han har gjort en internationell karriär och ställt ut i bland annat Norden, Belgien, Storbritannien, USA och Kina. År 2013 representerade han Finland vid den 55:e konstbiennalen i Venedig.

Genom InCollection-serien utvidgas Saastamoinen stiftelsens konstsamling årligen med verk av banbrytande samtidskonstnärer. Var och en av konstnärerna skapar ett till platsen bundet verk, som i sig beaktar museets arkitektur och omgivning. Antti Laitinen är den åttonde konstnären i InCollection-serien.

• 24.09.2025 - 13.09.2026
  • 2. våningen