Espoo Museum of Modern Art

Mobilguide till utställningen Tschabalala Self: Från samma kvarter

Tschabalala Self, Flamingoblomma, 2023. Saastamoinen stiftelsens konstsamling © Paula Virta / EMMA

Den amerikanska konstnären Tschabalala Self (f. 1990) anser sig främst vara målare, även om hennes verk också kan ses som collage. Hon målar med olika slags pigment och inkorporerar ofta tyg, tråd och olika tryckta material i sina målningar. Self använder sig av återvunnet material och hon ”målar” ofta detaljerna i verken med symaskin. Hennes skulpturer i naturlig storlek är som tredimensionella målningar. Tillsammans med verken som hänger på väggarna bildar de berättande helheter.   

I sina verk studerar Self teman som anknyter till ras och kön, där hon utnyttjar sina erfarenheter som svart, amerikansk kvinna. Personerna i målningarna är dock fiktiva. Selfs målningar skildrar kroppar som både har överbetonats och objektifierats i västerländskt bildspråk och konsthistoria. Genom att bryta sönder och omarbeta denna bildvärld skapar hon ett nytt narrativ kring den svarta kroppen.   

Self föddes och växte upp i Harlem i New York. Utställningens engelska titel Around the Way syftar på ett talspråkligt uttryck bland svarta amerikaner. Det beskriver en person som är hemma i en stadsdel och har vissa egenskaper som är utmärkande för människor från just det området. Gestalterna i Selfs verk utgör sammantaget ett porträtt av sådana personer. De tar sina gator och hem i besittning och definierar själva hur de ses och uppfattas.  

Tschabalala Self: Around the Way ingår i EMMAs och Saastamoinen stiftelsens utställningsserie InCollection. Varje år beställs ett verk av en visionär samtida konstnär för InCollection. Self är den sjunde konstnären i serien. 

  • Tschabalala Self: Från samma kvarter © Paula Virta / EMMA

  • Tschabalala Self, Negligé 1, 2023. I Tschabalala Self Studios ägo © Paula Virta / EMMA

  • Tschabalala Self: Från samma kvarter © Paula Virta

  • Tschabalala Self, Patriarken, 2023 & Vals, 2023 © Paula Virta / EMMA

Spellista

Tschabalala Self har planerat en spellista för utställningen. Du kan lyssna på den under ditt besök eller hemma!

Apple Music | Spotify

Konstverk

Mitt på dagen på 145 gatan

I Tschabalala Self Studios ägo © Paula Virta / EMMA

Tschabalala Self, Mitt på dagen på 145 gatan, 2022
jeanstyg, t-tröja med digitalt tryck, sammet, spets, tyll, målat tyg, färgat tyg, akryl och vinylfärg på duk

Den tredelade målningen Mitt på dagen på 145 gatan är uppkallad efter en gatukorsning i stadsdelen Harlem i New York. De övriga verken i detta rum skildrar också Harlems speciella karaktär. För Tschabalala Self är det offentliga urbana rummet en scen för delade upplevelser och möten, för konstnärliga och politiska självuttryck. Staden är som en väv bestående av den bebyggda miljön och dess invånare, vars dagliga rutiner och interaktioner binds samman till en levande helhet. Selfs verk med alla sina otaliga detaljer är mångskiktade på liknande sätt.

Tschabalala Self, Flamingoblomma, 2023. Saastamoinen stiftelsens konstsamling © Paula Virta / EMMA

Tschabalala Self, Flamingoblomma, 2023
handfärgt tyg, sammet, bomullstyg, målat tyg, tråd, pastellkrita, akryl och olja på duk

Verktiteln Anthurium är det latinska namnet på flamingoblomman. Den populära krukväxten är en symbol för gästfrihet och överflöd. För Tschabalala Self representerar den också andlig tillväxt, glädje och optimism inför växlande livsomständigheter. Corona-nedstängningen 2020 gjorde att hon blev intresserad av hemmet som en plats för personligt uttryck och självpresentation. Gestalterna i målningarna och skulpturerna i detta rum befinner sig i en hemlik miljö. I hemmets trygga vrå har de makt att definiera hur de vill bli sedda. För Self omfattar hemmet också gestalternas kroppar och inre värld, deras drömmar och passioner. 

I Tschabalala Self Studios ägo © Paula Virta

Tschabalala Self, Drömmare, 2021
tyg, tråd, målat tyg, vinylfärg, akryl och olja på duk

Diptyken Drömmare visar två älskande som vilar sig, på varsin bildyta, vända mot varandra. Self har konstaterat hon att främst ser verket som romantiskt. Figurerna rör inte vid varandra, men de drömmer om varandra och är samtidigt både tillsammans och självständiga. Gestalterna på målningarna i det här rummet uppträder alla i ett privat rum, där intima relationer byggs upp och upprätthålls. Målningarna skildrar olika sätt att vara tillsammans på, och stämningarna i dem varierar från harmoniska till obalanserade.