Tacita Deans utställning på EMMA belönar den som är villig att stanna upp

Tacita Dean: Chalk Fall, 2018. Courtesy of the Artist, Frith Street Gallery, London and Marian Goodman Gallery, New York/ Paris © Fredrik Nilsen

Vårens huvudutställning på EMMA presenterar centrala verk av Tacita Dean, en av de internationellt mest ansedda samtidskonstnärerna. Utställningen är Deans första separatutställning i Finland. Vissa verk får sin premiär på EMMA, däribland Deans nyaste film A Cloud makes itself.

Tacita Dean (f. 1965) räknas som en av de mest ansedda samtidskonstnärerna. Hon är känd särskilt för sina 16 och 35 millimeters filmer och sitt arbete för att bevara den analoga filmens tradition. Hon gör också stora målningar på svarta tavlan, teckningar på griffeltavla, fotografier, tryckta bilder och nya verk av olika slags material som hon hittat.

Museichef Pilvi Kalhama har kuraterat utställningen vad gäller Deans tidigare produktion. Därtill har Dean gjort många nya verk till denna utställning. Av den tidigare produktionen visas centrala verk från den senaste tiden där Dean utforskar idéer kring porträttering, måleri, naturfenomenens flyktighet och olika tidsskikt. Dean är en långsamhetens och koncentrationens förkämpe som fokuserar på detaljer och uppmuntrar betraktaren att iaktta världen. Hennes utställning på EMMA belönar den som är villig att stanna upp och ge verken tid.

På EMMAs utställning visas sju filmer varav den nyaste, A Cloud makes itself, visas för första gången. Dessutom visas Deans ambitiösa målning på svarta tavlan, Chalk Fall (2018), samt för första gången det nya unika verket Pantone Pairs (2019) som Dean gjort med monoprintteknik på åttio vykort som hon hittat. Därtill visas två verk ur Saastamoinen stiftelsens samling, Quatemary (2014) och A Book End of Time (2013).

”Det är en stor glädje att för första gången ställa ut mina verk i Finland. Det är alltid spännande att visa nya verk och också att göra en tillbakablick på min tidigare produktion”, berättar Dean.

Tacita Dean beskriver sig själv som en brittisk-europeisk konstnär som delar sin tid mellan Berlin och Los Angeles. Hon kandiderade för Turner Prize 1998 och tilldelades Hugo Boss-priset 2006 och Kurt Schwitters-priset 2009. Utställningshelheten LANDSCAPE, PORTRAIT, STILL LIFE år 2018 bestod av tre utställningar av Tacita Deans verk i ett unikt samarbetsprojekt i London mellan National Gallery, National Portrait Gallery och Royal Academy of Arts. I maj visas koreografen Wayne McGregors nya balett The Dante Project på Royal Opera House i London. Tacita Dean medverkar som projektplanerare.

Filmen Event for a Stage är 50 minuter lång och visas dagligen:

tisdag: 12.00, 16.00
onsdag–fredag: 12.00, 17.30
lördag–söndag: 12.00, 14.00, 16.00

Bild: Tacita Dean. Portraits, 2016 (Location photograph). 16mm colour film, optical sound, continuous loop; 16 minutes

Läs mera