Mohamed Bourouissa, The Genealogy of Violence, 2024. Video still. Saastamoinen stiftelsens konstsamling © Mohamed Bourouissa ADAGP, DIVISION

24.09.2025 - 15.02.2026

Mohamed Bourouissa: The Genealogy of Violence

I filmen, som dyker ner i känslornas och förnimmelsernas värld, får vi följa ett par som sitter i en bil och samtalar i en helt vanlig fransk förort. Plötsligt blir de avbrutna av två poliser, som arresterar den ena huvudpersonen för att genomföra en kroppsvisitering. Specialeffekter tar oss med in i huvudpersonens sinne, där vi får uppleva hur det känns att bli berövad kontrollen över sin egen kropp. 'När polisen stoppar oss och genomför en kroppsvisitering är vi inte längre subjekt, utan förvandlas till farliga objekt', har konstnären beskrivit händelsen.

I sina video- och fotokonstverk utforskar Mohamed Bourouissa (f. 1978, Algeriet) ofta samhälleliga teman och invandrares upplevelser. Han betraktas som en av de viktigaste franska konstnärerna i sin generation

• 24.09.2025 - 15.02.2026
  • 2. våningen