Espoo Museum of Modern Art

Daniel Burens unika utställning på EMMA bjuder in museibesökarna på promenad i sicksack i en labyrint

Daniel Buren: Photo-souvenir, Vikbara skärmar (Les Paravents), 2022. In situ-verk, EMMA. © Ari Karttunen / EMMA – Esbo moderna konstmuseum.
Daniel Buren: Photo-souvenir, Vikbara skärmar (Les Paravents), 2022. In situ-verk, EMMA. © Ari Karttunen / EMMA – Esbo moderna konstmuseum.

Daniel Buren är känd som en radikal förnyare av samtidskonsten. Nu har han på EMMA skapat ett unikt helhetsverk för museets utställningsutrymmen. I samband med den stora utställningen kommer också ett urval av Burens ikoniska konstaktioner och evenemang från hans omfattande karriär att för första gången visas i Finland. Burens Going for a Walk in a Zigzag (På promenad i sicksack) inleder programmet på EMMA år 2022, som har temat Kristallkula. Under året kommer EMMA att visa verk av konstnärer som förenas av att de har varit sin tids visionärer.

För Daniel Buren (f. 1938) är varje rum fyllt av möjligheter. Den franska konstnären är en föregångare inom samtidskonsten och har redan i 60 år utmanat vår konstuppfattning med sina flyktiga och platsspecifika verk som bryter igenom konstinstitutionernas gränser. Buren har vunnit ett brett internationellt erkännande och ett flertal internationella priser, bland annat Guldlejonet, priset för bästa paviljong vid Venedigbiennalen 1986. På innergården till Palais-Royal i Paris står ett av Burens kändaste offentliga verk, Les Deux Plateaux (1985–86, allmänt kända som Burens kolonner (Colonnes de Buren). 

Utställningen  På promenad i sicksack (Going for a Walk in a Zigzag) som kuraterats av EMMAs intendent Arja Miller i samarbete med danska Creator Projects chef Simon Friese bjuder in museibesökarna på en promenad i en sicksackartad labyrint. 

”Vi är otroligt stolta då vi kan öppna Daniel Burens utställning för publik. Utställningen är också internationellt en mycket stor nyhet i och med att den inte bara presenterar konstnärens nya och stora, platsspecifika verk på EMMA, utan också samlar andra av de mest kända performanceverken från hans karriär”, berättar utställningens kurator Arja Miller. 

Utgångspunkterna för det nya verket Vikbara skärmar (Les Paravents) som har utförts i EMMAs utställningssal är museets öppna, horisontala rum och den hundra meter långa fönsterväggen. Stora färggranna skärmar och de för Buren typiska exploderade stugorna (cabanes éclatées) breder ut sig i salen på EMMA, och skapar överraskande nya rum och olika vyer att fördjupa sig i.

 

Utställningen breder också ut sig utanför museet genom olika konstaktioner och evenemang

En vecka innan utställningen öppnade fylldes vinterlandskapet i Finlands huvudstad med omnejd av affischer i olika färger, med de för Daniel Buren typiska vertikala ränderna. Affischerna visades på mer än 300 av företaget JCDecaux reklamskyltar. De 8,7 cm breda vertikala ränderna är Burens visuella redskap, som han använder för att avslöja nya drag i bekanta rum.

I maj intas Tapioplatsen av verket Hopvecklad/utbredd (Ployer/Déployer) som består av 105 randiga flaggor, och utanför Notudden i Esbo ses regattan Segel/målarduk – målarduk/segel (Voile/Toile – Toile/Voile), som seglas med optimistjollar med randiga segel och ordnas i samarbete med Espoon Pursiseura EPS rf. 

Ränder syns också inne på museet då kundtjänstpersonalen klär sig i randiga västar och blir en levande del av utställningen i verket Heteroklitisk essä: Västar, platsspecifikt verk (Essai hétéroclite: Les Gilets, travail situé). Personalen bär randiga västar under hela den tid utställningen visas.  

EMMAs övergripande tema för året, Kristallkula, är en metafor för visioner av framtiden, kreativa drömmar och konstnärernas särskilda förmåga att förutse det kommande. Daniel Buren är en visionär inom samtidskonsten, som under sin omfattande karriär har hållit mer än 3000 utställningar i olika lokaler och på olika platser runt om i världen.  

Läs mera