Tryckta tyger av Marjatta Metsovaara, Anja Terho och Tapio Wirkkala © Ari Karttunen / EMMA

12.02.2025 - 28.03.2027

Draperat – Konst av tryckta tyger

Utställningen Draperat – Konst av tryckta tyger sveper in EMMAs utställningssal i tryckta tygers färgprakt och fascinerande mönster. Fenomenala konstnärer har sedan 1930-talet arbetat med att designa tryckta tyger, och utställningen närmar sig deras skapelser ur konstens perspektiv.

Tryckta tyger är en central del av den finska designen och av vårt liv: mönstren draperar våra hem, våra kroppar och våra minnen. De berör, bär budskap, förmedlar, minns och påminner. Med deras hjälp har vi byggt upp såväl identiteter och personligheter som trygghet och sammanhållning.

Draperat öppnar i utrymmet som omges av visningslagret Bryk & Wirkkala, där alternerande utställningar ställer Rut Bryks och Tapio Wirkkalas livsverk i dialog med formgivningens klassiker och med dagens kreatörer.

Utställningen fördjupar sig i de tryckta tygernas konst i bland annat Viola Gråstens, Fujiwo Ishimotos, Raili och Juhani Konttinens, Marjatta Metsovaaras, Anja Terhos och Edward Terzibasiyans produktion. På utställningen ses också mindre kända tryckta tyger av Rut Bryk och Tapio Wirkkala.

• 12.02.2025 - 28.03.2027
  • 2. våningen