Evenemang

• 03.02.2024
  • Aitio-utrymmet, 2. våningen
  • Gratis inträde för studerande

Under paneldiskussionen dryftas Karelens och de karelska formgivarnas inflytande på formgivningen i Finland. Särskilt under den finska formgivningens guldålder på 1940–60-talen var många av de formgivare som vann berömmelse evakuerade karelare. Även konstnärer på många olika fält har tagit intryck av Karelen.

Hur såg vardagen och formgivningen ut i det avträdda Karelen, hur skapade de karelska formgivarna sina karriärer och hur ter sig deras arbeten idag, i den kulturellt mångformade finska formgivningens berättelse? Temat är ännu outforskat och därför frågar vi öppet: vad är karelsk formgivning?

Temat diskuteras av konsthistorikern och författaren Anna Kortelainen (FD), bildskaparen, forskaren och facklitterära författaren Harri Kalha (FD) samt forskaren och formgivaren Justus Kantakoski (KoM). I början av diskussionen hörs en hälsning av Martti Talja, ordförande för Karelska förbundets förbundsstyrelse. Diskussionen förs på finska.

Som inspiration för diskussionen fungerar utställningen Collection Kakkonen. Bland konstnärerna på utställningen finns både karelare och konstnärer som har tagit inflytande av Karelen.

Deltagande till priset av en inträdesbiljett (20/10 €, fritt inträde för personer under 18 år).

EMMA är ett museikortsmål.

Mera evenemang