Evenemang

• 22.11.2023
  • Aitio-utrymmet, 2. våningen / Distansevenemang
  • Gratis inträde för studerande

Välkommen att lyssna till konstnärerna Maarit Hedmans och Anu Haapanens diskussion om konst och jämlikhet och om ljus och mörker. Hedman och Haapanen delade upplevelsen av att arbeta i en gränsstad i norr, i residens i Torneå arrangerat av Aines konstmuseum och tjänsten Kultur för alla i slutet av 2022. I diskussionen får vi höra erfarenheter av hur en seende konstnär och en konstnär som mist sin syn jämlikt speglade sin eget arbete genom varandra. Hur närde samarbetet konstnärskapet? Hur förädlades dialogen mellan mörker och ljus till konst? Dessutom diskuteras ställningen för konstnärer med funktionsnedsättning i Finland. Hur förverkligas jämlikheten för konstnärer med funktionsnedsättning på bildkonstens fält? Kritikern Sini Mononen som har skrivit om konstens uppdrag i samhället diskuterar med konstnärerna.

Evenemanget skrivtolkas och har också tolkning till finskt teckenspråk.

Evenemanget streamas till EMMAs Facebook-sida, direkt länk: EMMA Talks streming, länken tar dig till Facebook. Du kan också delta i diskussionen online. Teckenspråkstolkar syns i stream. Länk för skrivtolkning online.

Vårt syfte är att anordna induktionsslinga till evenemanget.

Deltagande till priset av en inträdesbiljett (20/10 €, fritt inträde för personer under 18 år). Deltagandet i evenemanget är avgiftsfritt för anmälda. Anmäl dig här om du vill delta i evenemanget på plats. Anmälningsblanketten är på finska.

Diskussionen arrangeras som samarbete mellan EMMA och projektet Rum för skapande arbete – jämlikhet för funktionsvarierade och teckenspråkiga konstnärer, som koordineras av tjänsten Kultur för all. Projektet finansieras av Konestiftelsen.

Mera evenemang