Joseph Beuys: Beuys by Warhol, 1980 (detalj), The collection of Muzeum Sztuki in Łódźi.

08.02.2017 - 21.05.2017

Joseph Beuys: Outside the Box

Joseph Beuys är en av de största namnen inom konceptkonst och tillika en av de konstnärer som, vid sidan av Andy Warhol och Marcel Duchamp, haft mest inflytande på konstuppfattningarna under 1900-talet. Utställningen lyfter fram Beuys som en högaktuell konstnär. Beuys idéer om fredlig förändring, aktivism eller återanvändning av immateriell konceptkonst är högaktuella i dagens värld. Hans konst uppmanar oss att begrunda vad vi själva kan göra åt orättvisor som vi ser i vår omvärld.

Kärnan i utställningen Outside the box (Utanför ramarna) utgörs av den stora samlingen av Joseph Beuys verk och arkivdokument från Museum Sztuki, Lódź, i Polen, som är det äldsta museet för modern konst i Europa. Producenter och kuratorer för utställningen är EMMA och Museum Sztuki i samarbete. Museum Sztukis Beuys-samling är en kollektion som konstnären själv donerade till museet och döpte till Polentransport. Kollektionen är en av de mest spektakulära gesterna i Beuys konstnärskap – en solidaritetshandling med Polen och den kortvariga frigörelsen från det kommunistiska partiets grepp 1980–1981, då tio miljoner människor anslöt sig till Solidaritetsrörelsen. Situationen inspirerade tyske Beuys, samtidigt som den gjorde det möjligt för honom att komma till Polen 1981 med hela sitt personliga arkiv av tryckalster, affischer, fotografier, teckningar, grafik och föremål som dokumenterade trettio år av hans konstnärskap. Allt fanns i en träkista som han skänkte till konstmuseet i Lódź. Polentransport var tänkt som både en katalysator för förändring och en symbol för fri kreativitet och handling.

I sammanband med utställningen visas en film av Werner Krüger, Jeder Mensch ist ein Künstler (1979). Längden 55 minuter, språket engelska. I sammarbete med Goethe-Institut, Finland.

Joseph Beuys (1921-1986)

Joseph Beuys är en av de största namnen inom konceptkonst och tillika en av de konstnärer som, vid sidan av Andy Warhol och Marcel Duchamp, haft mest inflytande på konstuppfattningarna under 1900-talet. Beuys såg konst som en humanitär inställning till samhällspåverkan, och han myntade begreppet ”sociala skulpturer” som gick ut på att vem som helst kunde vara en konstnär. Beuys trodde på konstens helande kraft. För honom stod konsten för harmonisering av samhället och individens handlingsförmåga och ingripande i missförhållanden. Hans konceptkonst var framfört allt skapande verksamhet för att utlösa sociala förändringar. Han utforskade möjligheter att ersätta de handlingsmekanismer som bygger på ekonomiska tillgångar och innehav med någonting annat. Ekologiska tankegångar fick luft under vingarna under Beuys tid, och han var en av grundarna av De Gröna i Tyskland. Han var också en av grundarna av Fluxus-rörelsen, som senare spelade en stor roll för uppsvinget av ekologisk konst och jordkonst.