Espoo Museum of Modern Art

Victor Vasarely: Cheyt-rond-va, 1970, Collection Lahumière, Paris © Galerie Lahumière
Victor Vasarely: Cheyt-rond-va, 1970, Collection Lahumière, Paris © Galerie Lahumière

08.10.2014 - 11.01.2015

Victor Vasarely: Optiska målningar

Victor Vasarely (1906, Pécs, Ungern–1997, Paris) var en föregångare inom optisk konst och en virtuos på abstrakt komposition som skapade sina målningar av geometriska former, klara färger sida vid sida, nätverk och linjer. Genom att kombinera dessa element skapade han viktiga verk inom kinetisk konst som förvillar ögonen och leker med illusionen av rymd och rörelse.

Som en konstnär som tillämpade naturvetenskap, framför allt matematik, i sitt bildskapande och betonade kopierbarheten och tillgängligheten av bildkonst öppnade Victor Vasarely vägar för en ny typ av skapare, konstnäringenjörer samt för publikens deltagande. I dag syns den kinetiska konsten i datastyrda konstverk, hologram, datagrafik och digitala bilder. Opkonstens kommersiella tillämpningar lever vidare i vår vardag inom såväl mode som inredning.

Mästare på illusioner – kinetisk konst och opkonst

Målningarna på utställningen härstammar från 1948–1979. Verken som en helhet presenterar en konstnär som var med och skapade både kinetisk konst som föddes på 1950-och en av de viktigaste konstformerna på 1960-talet, optisk konst. Vasarelys kinetiska konst försökte förvilla åskådarnas ögon: de geometriska formerna med sina djupintryck ”rörde sig” på en tvådimensionell yta. På 1960–1970-talen utgick Vasarelys kompositioner från hans plastiska alfabet, ett system med hjälp av vilket Vasarely skapade ett oändligt antal olika kombinationer av färg och form som kunde förvilla ögats näthinna.

Turnéutställningen har genomförts i samarbete med Musée d’Ixelles (Bryssel) och Museum Haus Konstruktiv (Zürich). Kurator för utställningen är Serge Lemoine, specialist på konstruktivism och professor emeritus på universitetet Sorbonne i Paris. På hans inbjudan visar utställningen även produktion av Matti Kujasalo som för vidare arvet efter Vasarelys kinetiska konst. Utställningen visar konstverk som har lånats in från museer, gallerier och privata samlingar i Belgien, Frankrike, Tyskland, Schweiz, Österrike, Ungern och Danmark. Det finns en publikation om turnéutställningen (engelska–franska) med skrivelser av Serge Lemoine och Domitille d’Orgeval. Den innehåller även konstnärsintervjuer av Julio le Parc, Vera Molnar och Francois Morellet.

Utställning har arrangerats av Musée d’Ixelles – Bryssel (Belgien) och Museum Haus Konstruktiv, Zürich (Schweiz).