Evenemang

• 17:00 - 19:00
  • 2. våningen
  • Gratis inträde för studerande

Aino och Alvar Aalto samt Kaija och Heikki Siren var arkitekter under modernismens tid. De arbetade som par och familjens vardag och partnerns närvaro påverkade arbetet. Kan vi fortfarande se resultaten av modernistparens gemensamma arbete i dagens byggnader och föremål? I diskussionen deltar paret Sirens dotter, magistern i teaterkonst Kirsi Siren och paret Aaltos dotterson, juristen och facklitterära författaren Heikki Aalto-Alanen.

Framtidens byggnader ritas enligt villkoren för jordklotets bärkraft. Hur upplever en ung arkitekt sig kunna svara på dagens utmaningar? Med i diskussionen är arkitekt Maiju Suomi och magisterstuderande i arkitektur Emel Tuupainen från kollektivet You Tell Me och Institutionen för arkitektur vid Aalto-universitetet.

Programmet arrangeras av utställningscentret WeeGee och dess museer EMMA – Esbo moderna konstmuseum och KAMU – Esbo stadsmuseum. Evenemanget spelas in. Diskussion förs på finska.

Mera evenemang