Två gångtunnlar i Mattby har fått nya offentliga konstverk

Laura Pehkonen, Domino, 2022. EMMA-samling / Mattby konsttunnlar, Notudden. © Paula Virta / EMMA

Två gångtunnlar i Mattby i Esbo har fått nya offentliga konstverk. Verken av Kati Immonen och Laura Pehkonen är en del av ett projekt som går under namnet Mattby konsttunnlar. Projektet har kommit till genom ett initiativ av Mattbysällskapet (Matinkylä-seura) för att med hjälp av offentlig konst göra de dystra gångtunnlarna trivsammare och för att stärka känslan av trygghet i dem.

EMMA har för gångtunnlarna i Mattby kuraterat verk av konstnärer som arbetar med olika tekniker. Verken av Kati Immonen och Laura Pehkonen är de första som blivit klara för Mattby konsttunnlar.

Laura Pehkonens verk Domino som satts upp i Notuddens gångtunnel hör till EMMAs samling. Verket består av keramikbitar och har tidigare visats i Kera-hallarna i Esbo. Kati Immonens verk Monument som hon planerat för Viljamsstigens gångtunnel har för sin del skapats utifrån en serie akvareller som förvärvades till EMMA-samlingen år 2021.

På våren 2023 utförs ett nytt konstverk i en gångtunnel under Västerleden, i samarbete med lokala ungdomar. Verket som planeras för gångtunneln mellan Kvisbacka och Tunnparken utförs av Yamahamay (Yasmin May Jaafar) som är känd för sina gatukonstverk och som har tidigare erfarenhet av verk som bygger på delaktighet, särskilt med unga.

Kati Immonen, Monument, 2022. EMMA-samling / Mattby konsttunnlar, Viljamsstigen. © Paula Virta / EMMA

”Mattbysällskapets projektförslag är ett utmärkt exempel på föreningens aktiva verksamhet för invånarnas bästa, och också på den offentliga konstens betydelse för trivseln i det urbana rummet. För EMMA erbjuder projektet en möjlighet både för att stöda stadsbornas initiativkraft och för att producera offentliga konstverk av ett nytt slag i det urbana rummet”, säger EMMAs intendent Henna Paunu som gläder sig över projektet.

Mattby konsttunnlar kompletterar den offentliga konsten i stadsdelen på ett nytt sätt och med nya tekniker. Projektet som genomförs som ett samarbete mellan EMMA, Mattbysällskapet, Esbo stads stadsmiljösektorn och resultatenheten för kultur är en ny form av utspel för att hämta in offentlig konst i gatubilden.

Läs mera