Upplev keramikens och glasets magi på Collection Kakkonen

Collection Kakkonen, EMMA – Esbo moderna konstmuseum, Utställningscentret WeeGee, 2022. © Ari Karttunen / EMMA

Den unika samlingsutställningen Collection Kakkonen som belyser den finska keramik- och glaskonstens historia och nutid öppnar på EMMA den 10.11.2022. Utställningen presenterar en kuraterad helhet ur kommerserådet Kyösti Kakkonens omfattande samling som är resultatet av decennier av samlande. För samlingen har nya utställningslokaler på 1 000 m² där verken kommer till sin rätt på bästa möjliga sätt konstruerats i WeeGee.

Utställningen Collection Kakkonen sammanför på ett enda ställe den största samlingen av finsk glas- och keramikkonst i Finland, en samling som är betydande också på internationell nivå. Ur Kyösti Kakkonens samling på mer än 10 000 verk har en växande helhet på idag 1 300 verk valts ut och deponerats på EMMA som långtidslån, och av dem visas ungefär hälften på utställningen som nu öppnar. Utställning har genomförts som ett samarbete mellan Kyösti Kakkonen, EMMA och Esbo stad och kurator är EMMAs amanuens Aura Vilkuna. För utställningsarkitekturen svarar designbyrån Aivan.

”Att Collection Kakkonen öppnar innebär en betydande utvidgning av EMMAs och utställningscentret WeeGees verksamhet. Samlingen som Kyösti Kakkonen sammanställt över decennier kan ses som en unik kulturgärning som kulminerar då publiken får möjlighet att se och beundra den”, säger EMMAs museichef Pilvi Kalhama. ”Utställningen stärker ytterligare EMMAs profil som ett konstmuseum som också presenterar design, med särskild fokus på dialogen mellan bildkonst, design och arkitektur.”

Toini Muona, vaser, 1940–1950-talet. Collection Kakkonen, EMMA – Esbo moderna konstmuseum. © Ari Karttunen / EMMA

Collection Kakkonen skildrar genom cirka 40 konstnärers och formgivares produktion det egenartade och förstklassiga glas- och keramikkunnandet som under århundradenas gång har uppstått i Finland. Med sex temahelheter och alternerande visningar går utställningen på djupet med olika perspektiv på formgivning och konst. Både konstföremål och begränsade serier visas på utställningen där man kan stifta bekantskap med konstindustrins pärlor, formgivningens klassiker och unika verk samt konstverk som tänjer på formgivningens gränser.

På utställningen Collection Kakkonen ses verk av konstnärerna: Alvar Aalto, Jasmin Anoschkin, Arttu Brummer, Rut Bryk, Alfred William Finch, Kaj Franck, Liisa Hallamaa, Annikki Hovisaari, Friedl Holzer-Kjellberg, Alma Jantunen, Birger Kaipiainen, Joonas Laakso, Tyra Lundgren, Aino Marsio-Aalto, Francesca Mascitti Lindh, Toini Muona, Gunnel Nyman, Aimo Okkolin, Johannes Rantasalo, Heini Riitahuhta, Kristina Riska, Yrjö Rosola, Kyllikki Salmenhaara, Antti Salmenlinna, Markku Salo, Timo Sarpaneva, Michael Schilkin, Aune Siimes, Kim Simonsson, Nanny Still, Gerda Thesleff, Raija Tuumi, Oiva Toikka, Kati Tuominen-Niittylä, Helena Tynell och Tapio Wirkkala.

Collection Kakkonen, EMMA – Espoo Museum of Modern Art. © Ari Karttunen / EMMA 2022

”Min samling har visats på många internationella utställningar runt om i världen, men jag måste säga att jag är mest entusiastisk över att kunna få min samling visad i Finland, i de nya och fantastiskt fina lokalerna som byggts på EMMA speciellt för den. Med sina öppna rum och stora fönster skapar de nya lokalerna ypperliga förutsättningar för att visa min samling. Glas- och keramikverken kan ses som en del av naturen som öppnar sig utanför fönstren, en natur som också har varit en inspirationskälla för många konstnärer”, konstaterar kommerserådet Kyösti Kakkonen belåtet.

Kyösti Kakkonen, EMMA – Esbo moderna konstmuseum. © Ari Karttunen / EMMA 2022

Läs mera