© Ari Karttunen / EMMA

10.02.2016 - 17.04.2016

Ad Reinhardt: Art vs. history

EMMAs 10 år jubilemsår öppnas med utställningen Art vs. History som visar Ad Reinhardts politiska skämtteckningar, satiriska serier om konst och collage i ett urval från Estate of Ad Reinhardt i New York.

Utställningen Art vs. History, som EMMA arrangerar i samarbete med svenska Malmö Konsthall, är den andra och samtidigt största presentationen i Europa av en ännu ganska outforskad sida av Ad Reinhardts (1913–1967) konstnärskap. Han är främst känd som målare, skribent och lärare och mest uppmärksammad för sina abstrakta ”svarta” målningar, men nu visas över trehundra av hans politiska skämtteckningar, satiriska serier om konst och collage i ett urval från Estate of Ad Reinhardt i New York. Förutom dessa verk på papper innehåller utställningen ett bildspel med digitaliserade färgfotografier och flera av konstnärens resedagböcker, skisser och pamfletter.

Redan som ung började Reinhardt teckna serier och det kom att bli ett starkt och långvarigt intresse. Han arbetade som grafisk formgivare och illustratör och blev en viktig introduktör av stilar och tekniker från tidiga modernistiska konströrelser som dadaism, kubism och konstruktivism. Han såg sina yrkesroller som helt separata från konstnärskapet: konst skulle vara avskilt från livet och sociala och politiska frågor medan serierna kunde kommentera vardagen. Rollerna åtföljdes av ett brinnande politiskt engagemang – inte minst kampen för arbetarnas rättigheter och antikrigsrörelsen – som förblev centralt för hans identitet som konstnär och medborgare.

Under 1930- och 1940-talen dök hans skarpa serier upp i en rad amerikanska publikationer, däribland dagstidningen PM, den marxistiska tidskriften New Masses och vitt skilda magasin som Glamour, Listen och Ice Cream Field. Inspirerad av Pablo Picassos och Max Ernsts collage kombinerade han handtecknade detaljer med illustrationer från gamla böcker. Reinhardt hade tidigare använt denna teknik när han skapade sina konstcollage av tunt strimlade pressfotografier utskurna ur dagstidningar och tidskrifter. Flera av dessa ingår i utställningen.

Efter att ha studerat och undervisat i konsthistoria under större delen av sitt liv förklarade Reinhardt 1958: ”Jag tror inte på originalitet. Jag tror på konsthistoria”. Hållningen är påtaglig i hans berömda och ofta återgivna serie om konst, How to Look. Teckningarna, som publicerades i söndagsupplagan av PM 1946–1947, blev en viktig plattform där Reinhardt obönhörligen kunde försvara utvecklingen och öka förståelsen av den abstrakta konsten i Amerika. Efter detta slutade Reinhardt som illustratör och publicerade endast sporadiskt ”konstserier” som trycktes i tidskrifter som ARTnews, trans/formation och Art d’aujourd’hui.

År 1952 började Reinhardt göra längre resor världen över. Under sina besök i Europa, Mellanöstern, Japan och Sydostasien tog han över 12 000 färgfotografier, vilka han sedan presenterade i sina legendariska ”Non-Happenings”. Dessa utdragna diabildsföredrag var en kritisk kommentar till universitetens tradition att använda diabilder i konsthistorieundervisningen, liksom till de performativa ”Happenings” som under samma tid fick allt större genomslag på New Yorks konstscen.

I sina maratonlika presentationer mixade Reinhardt platser och perioder i osannolika, oväntade sekvenser, på gränsen mellan en föreläsning i konsthistoria och en humoristisk parodi på hans privata reseberättelse. Ur bilder hämtade från fjärran kulturer avslöjades likartade och lekfulla visuella mönster. Det kunde till exempel vara en erotisk bildlikhet mellan ändalykten på en staty och formen hos en brandpost. Bildspelens genomtänkta komposition krävde betraktarens fulla uppmärksamhet. På liknande sätt uppmuntrar hans målningar och skrifter till en aktiv medvetenhet i mötet med verken.

Som en abstrakt målare bidrog Reinhardt till utvecklingen av den stil som kom att bli känd som abstrakt expressionism under 1940-talet. Hans karakteristiska monokroma verk från 1950- och 1960-talen vittnar om tidens framväxande minimalistiska och konceptuella arbetssätt i både USA och Europa. Reinhardts konstnärskap visas upp genom fjorton collage och tre abstrakta målningar från 1940-talet och tidigt 1950-tal, samt en komplett uppsättning av 10 Silkscreens (1966), som är den enda grafikportföljen han fullbordade.

Art vs. History visades första gången på Malmö Konsthall 12 juni–6 september 2015, med Diana Baldon som kurator.
Utställningen på EMMA är kuraterad av Diana Baldon, chef för Malmö Konsthall, i samarbete med Päivi Talasmaa, intendent på EMMA – Esbo moderna konstmuseum.

Utställningen är en samproduktion av EMMA – Esbo moderna konstmuseum samt Malmö Konsthall (Sverige) och Ad Reinhardt Foundation (New York) och den sponsoreras av David Zwirner (New York/London).

Relaterat innehåll